Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Проблеми ЗНО з української мови та літератури - у полі зору науковців Запорізького національного університету

Проблеми ЗНО з української мови та літератури - у полі зору науковців Запорізького національного університету

08.12.2008 11:44 Зовнішнє незалежне оцінювання Семінари

Вирішення методичних, організаційних та психологічних проблем, пов’язаних із цьогорічним проведенням незалежного зовнішнього тестування, має першочергове значення для всіх освітян. Тестування з української мови та літератури взагалі посідає особливе місце, адже в цьому навчальному році його повинні пройти усі, хто бажає отримати вищу освіту. Саме тому семінар, організований керівництвом Запорізького національного університету та професорсько-викладацьким колективом його філологічного факультету, викликав неабиякий інтерес серед вчителів як міста, так і всієї Запорізької області.

На початку семінару ректор ЗНУ, доктор історичних наук, кандидат юридичних наук, професор Сергій Тимченко, привітавши присутніх, пояснив, чим викликана увага колективу університету до проблем зовнішнього незалежного оцінювання. Зараз, коли до вищих навчальних закладів вступають за результатами тестування, виші мають два шляхи: або відсторонитися від справи і ніяк не впливати на контингент вступників, або ж вибрати активну позицію і стати повноправним учасником ЗНО, тим самим спробувавши залучити до себе справді талановиту та перспективну молодь. Саме тому Запорізький національний університет діє відразу у кількох напрямах, пов’язаних із організацією та проведенням зовнішнього незалежного оцінювання. Так, викладачі історичного факультету та факультету іноземної філології входять до складу робочих груп із розробки тестових завдань.
Декан філологічного факультету, кандидат філологічних наук, доцент Тамара Хом’як у своєму виступі зупинилася на такій проблемі, як некоректність деяких запитань, включених до тестів. Не менше складнощів спричиняє те, що діти не вміють ефективно використовувати час, відведений на виконання тестових завдань. Аби розвинути у них це вміння, варто систематично влаштовувати тестову перевірку знань не лише у старших класах. Слід пам’ятати, що ефективну підготовку до незалежного оцінювання знань варто починати із молодших класів. Також Тамара Володимирівна наголосила на методиці ефективної підготовки учнів до ЗНО. Скажімо, як показала практика, найбільше складнощів викликає у випускників перевірка теоретичних знань із літератури. Саме від викладачів залежить наскільки добре будуть підготовлені учні до цього виду тестових завдань.
Ще однією особливістю вітчизняного зовнішнього незалежного оцінювання є те, що тестування з мови та літератури об’єднані. Тоді як у більшості країн такі тести спрямовані саме на перевірку рівня володіння мовою, у нас, навіть при вступі до ВНЗ на технічні та природничі напрями підготовки, на пропускний бал впливатимуть і знання абітурієнта із української літератури. Можливо, що надалі це оцінювання буде розділено, поки що ж вчителям варто настроїтися на те, щоб шкільна програма якого більше наближалася до тестової, а школярі, попри завантаженість, знаходили час ознайомитися із творами, які входитимуть до програми тестів.
Представник факультету соціальної педагогіки та психології ЗНУ, кандидат психологічних наук Анжеліка Поплавська поділилася із присутніми кількома найпростішими способами допомогти дітям подолати стрес, неминучий при проходженні незалежного оцінювання. Вчителі мають навчити старшокласників не тільки контролювати свої емоції, але й розповісти їм, як найпродуктивніше розподіляти свої сили під час проходження тестів. Крім того, велике значення має і батьківська позиція. Саме батьки, як і вчителі, повинні зробити все від них залежне у той час, коли вирішується майбутнє дитини. Так, скажімо, саме від дорослих залежить, чи оволодіє школяр найпростішими навичками аутотренінгу та вмінням абстрагуватися від своїх переживань. Не менш важливою для успіху дітей буде і поведінка вчителів, задіяних під час проведення ЗНО, їхнє вміння створити необхідну психологічну обстановку.
Щоб допомогти дітям завчасно адаптуватися до важкого психологічного навантаження, викладачі факультету соціальної педагогіки та психології розробили методичні рекомендації, які розповсюдять по школах міста та області. Також усі бажаючі зможуть випробувати свої сили у безкоштовних тренінгах-тестуваннях, які відбудуться на базі Запорізького національного університету.
Про причини, через які старшокласники виявляються погано підготовленими до зовнішнього незалежного оцінювання їхнього рівня володіння державною мовою, йшлося у виступі завідувача кафедри української мови, кандидата філологічних наук, доцента Любові Стовбур. Зокрема, вона відзначила, що через брак якісних підручників із зазначеного предмета та малої кількості годин у навчальному плані вчителям у старших класах доводиться допомагати дітям надолужувати знання, які ті повинні були отримати у молодших класах. Проаналізувавши за дорученням Міністерства освіти та науки України ряд підручників з української мови, викладачі ЗНУ дійшли висновку, що більшість з них не відповідають вимогам, висунутим до навчальних посібників у нашій державі. Любов Миколаївна запропонувала із ситуації, яка склалася в освітній галузі, несподіваний вихід: нехай вчителі-практики, найкраще обізнані із проблемами школи «із середини», самі спробують створити підручник, який би враховував усі конструктивні пропозиції.
Кандидат філологічних наук, доцент кафедри загального і слов’янського мовознавства Олеся Слижук за результатами власних досліджень дійшла висновку, що шкільна програма з української літератури розроблена значно гірше, ніж із мови, і потребує серйозного доопрацювання. Також вона акцентувала увагу на певні недоліки у розробках тестів: відсутність чіткої вказівки на оцінювання комунікативних можливостей учнів.
Кандидат філологічних наук, доцент кафедри філософії та суспільно-гуманітарних наук Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Галина Корицька зауважила, що успішне складання тестування можливе за умови, що підготовка буде розпочата завчасно. Одна із проблем – мала кількість годин, що відводиться на це шкільною програмою, та те, що переважна більшість дітей психологічно не готові до опрацювання такого обсягу матеріалу. Так само слід звернути увагу і на різнорівневі предметні олімпіади. Звісно, вони теж сприяють підготовці учнів до навчання у вищих закладах, але, наприклад, поки що всеукраїнські олімпіади не включають до переліку своїх завдань тестів. А викладач інституту післядипломної освіти Оксана Ящук навела перелік найважливіших державних документів, на які повинні спиратися у своїй повсякденній роботі вчителів. Також вона зазначила, що рекомендовано ряд письменників, чиї твори не увійдуть до цьогорічного тестування, вивчати оглядово, тим самим вивільнюючи час на підготовку до ЗНО.
Насамкінець семінару спалахнула дискусія: вчителі вказували на недоліки підручників та правопису, що ускладнюють підготовку до ЗНО, а також намагалися спільними зусиллями визначити, які посібники найкраще відповідатимуть вимогам незалежного зовнішнього тестування.
Звісно, поки що низка проблем, пов’язаних із проведенням зовнішнього незалежного оцінювання, ще чекає на своє вирішення. Але подібні заходи сприятимуть їхньому розв’язанню і тим самим забезпечать швидшу євроінтеграцію вітчизняної освіти.

Таміла Тарасенко, Світлана Сириця

Схожі новини