Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / У Запорізькому національному університеті розглянули особливості підготовки старшокласників до тестування з біології та хімії

У Запорізькому національному університеті розглянули особливості підготовки старшокласників до тестування з біології та хімії

15.12.2008 11:20 біологія хімія семінари зовнішнє незалежне оцінювання

На відміну від зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури, тестування з біології та хімії не є загальнообов’язковими. В той же час для вступу на ряд престижних напрямів підготовки потрібен відповідний сертифікат. Однак, шкіл, що спеціалізуються на природничих науках, у нас в країні не так вже й багато. Отже, перед викладачами постає завдання за порівняно невеликий проміжок часу, відведений шкільною програмою на вивчення біології та хімії, якісно підготувати старшокласників до походження відповідних тестів. Саме тому вчителі шкіл міста Запоріжжя та області завітали до Запорізького національного університету, де проходив науково-методичний семінар, присвячений вирішенню проблем, пов’язаних із проведенням ЗНО з біології та хімії.

Відкриваючи семінар, перший проректор ЗНУ, кандидат юридичних наук, доцент Олександр Бондар, наголосив на важливості вивчення дисциплін, які є складовою природничих наук. Олександр Григорович звернув увагу на те, що цього року в тестуванні з біології взяли участь понад 80 тисяч вступників, а з хімії – понад 20 тисяч. В той же час кількість осіб, які набрали під час ЗНО з біології та хімії менше 124 балів, є значною. Наприклад, з хімії цей показник становить 9,77%. Ситуація, що склалася, є приводом серйозно проаналізувати підходи до організації зовнішнього оцінювання та вдосконалити підготовку до нього. Заступник декана біологічного факультету з навчальної роботи, кандидат біологічних наук, доцент Максим
Малько
оголосив присутнім план проведення семінару. Крім тематичних розділів, присвячених особливостям підготовки до ЗНО із біології та хімії, на присутніх чекали поради, пов’язані із методичними та психологічними аспектами проведення зовнішнього незалежного тестування. Кандидат біологічних наук, доцент кафедри садово-паркового господарства та генетики рослин Олена Войтович зупинилася на особливостях тестових завдань із біології. Скажімо, вчителям під час підготовки школярів до відповідного ЗНО, слід приділяти увагу вправам на розвиток зорової пам'яті, таким як формування вміння за зовнішнім виглядом рослини віднести її до певного сімейства. Також варто враховувати, що багато питань із генетики та екології потребують вміння швидко вирішувати задачі, адже правильну відповідь необхідно обрати з кількох варіантів. При цьому не менше уваги слід приділяти вмінню логічно мислити, адже в тестах зустрічаються й питання, в яких треба вибрати елемент, що не належить до певної групи. В цьому випадку причиною неправильної відповіді може стати не відсутність знань, а невміння концентрувати увагу, поспіх чи розгубленість школяра.
Завідувач кафедри загальної та прикладної екології і зоології, доктор біологічних наук, професор Валентина Бовт підкреслила, що учням бажано осягнути фундаментальний теоретичний матеріал з усіх тематичних блоків, представлених у тестуванні – ботаніки, зоології, біології людини та загальної біології. Також слід довести до автоматизму здатність школярів вирішувати різноманітні тестові завдання. На допомогу вчителям викладачі Запорізького національного університету підготували збірник тестів, завдання якого розподілені за трьома рівнями складності.
Валентина Дем’янівна відзначила, що минулого року наша область за рівнем підготовки учнів до тестування з біології посідала перше місце в України. І це покладає велику відповідальність на вчителів, від яких залежить, чи зможуть і в цьому році абітурієнти набрати необхідну кількість балів та вступити на обрану спеціальність.
Кандидат хімічних наук, доцент кафедри хімії Ольга Луганська зазначила, що програма незалежного зовнішнього оцінювання з хімії включає в себе питання з загальної, органічної та неорганічної хімії, а також обчислення в хімії. Успішне проходження ЗНО з цього предмету вимагає від школяра знання найважливіших законів хімії, володіння хімічною номенклатурою, вміння складати формули, розуміння генетичного зв’язку між класами хімічних елементів та сполук та їхньої будови тощо. Навівши приклади завдань із кожного тематичного блоку, Ольга Василівна насамкінець висловила сподівання, що у майбутньому тести з хімії стануть диференційованими, відповідно до специфіки різних вищих навчальних закладів.
Доктор біологічних наук, професор кафедри хімії Олександр Бражко відзначив, що хімія посідає ключове місце серед природничих наук, адже вона потрібна фахівцям із багатьох галузей промисловості та виробництва. Професор навів приклади тестів на всі тематичні блоки з хімії, що входять до програми ЗНО, виділивши значення органічної хімії, що займає приблизно третину від усіх питань і викликає при цьому певні труднощі в абітурієнтів.
Не менше зацікавила присутніх доповідь методиста, старшого викладача кафедри методичного забезпечення викладання хімії Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Світлани Дегтяренко. Вона відзначила важливість участі абітурієнтів в безкоштовних пробних тестуваннях, що пройдуть на базі ЗНУ. Справа не лише в тому, що вступники отримають можливість завчасно оцінити свій фактичний рівень знань. Подібні тренінги, де точно відтворюються атмосфера та всі особливості проведення ЗНО, надає школярам можливість у майбутньому більш успішно впоратися зі стресом і отримати уявлення про організаційну складову проведення тестування.
Світлана Григорівна звернула увагу на рекомендоване Міністерством освіти і науки України ущільнення програми з хімії та проведення індивідуально-групових занять при підготовці школярів до ЗНО. Остання форма роботи набуває особливої актуальності у зв’язку з тим, що в Запорізькій області усього 7-8 шкіл із поглибленим вивченням природничих наук, в інших загальноосвітніх закладах на вивчення біології та хімії відводиться по одній-дві години на тиждень. Те, що наша область посідає перше місце у рейтингу з цієї дисципліни за підсумками шкільних олімпіад – результат самовідданої роботи вчителів, а також постійної співпраці вищих навчальних закладів, у тому числі і Запорізького національного університету, з талановитою молоддю міста та області.
При цьому методист підкреслила, що при підготовці до ЗНО Міністерство освіти і науки України радить користуватися лише тими посібниками, що мають його гриф, а також рекомендовані Центром оцінювання якості освіти.
Останньою темою семінару стала психологія підготовки до тестування. Завідувач кафедри практичної психології, кандидат психологічних наук, доцент Наталія Губа розповіла, що на факультеті соціальної педагогіки та психології ЗНУ цього року провели опитування серед першокурсників. Результати анкетування виявилися дещо несподіваними: серед труднощів, які виникали в абітурієнтів під час ЗНО з біології, найчастіше згадувався не брак знань, а хвилювання та нездатність сконцентрувати увагу. Почасти причиною такої ситуації стало те, що більшість дітей лише у старших класах остаточно визначається із майбутнім фахом. Отже, великий обсяг знань їм доводиться опановувати за відносно короткий проміжок часу. В такій ситуації лише злагоджена робота викладачів, батьків та шкільних психологів, яким варто бути присутніми під час індивідуально-групових занять, допоможе дітям якісно підготуватися до тестування.
Окрім спілкування із науковцями, корисним для шкільних вчителів виявилася і виставка, присвячена різноманітним аспектам зовнішнього незалежного тестування із біології та хімії, підготовлена колективом Наукової бібліотеки ЗНУ. На ній були презентовані як збірники тестів і підручники, рекомендовані МОН, так і статті та книги, присвячені психологічному та методологічному аспектам відповідного ЗНО.

Схожі новини