Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Проблеми підготовки до тестування з математики обговорили в ЗНУ

Проблеми підготовки до тестування з математики обговорили в ЗНУ

18.12.2008 14:43

В Запорізькому національному університеті відбувся черговий семінар, присвячений проблемам підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. Цього разу в стінах університету зібралися вчителі математики зі шкіл Запоріжжя та області, представники органів освіти, психологи, науковці, щоб обговорити найбільш ефективніші шляхи підготовки до ЗНО-2009.

Відкрив семінар проректор із наукової роботи Олександр Мордвінов, який зазначив, що сертифікат Українського центру оцінювання якості освіти з математики потрібний для вступу на цілу низку напрямів. Крім того, математику обов’язково складатимуть випускники класів універсального, природничо-математичного та технологічного напрямів.
Декан математичного факультету, доктор технічних наук, професор Сергій Гоменюк у своєму виступі акцентував увагу на проблемах, які розглядалися на всеукраїнській нараді з питань розвитку фізико-математичної освіти під головуванням Міністра освіти і науки України Івана Вакарчука. Зокрема, там обговорювалися шляхи підвищення рівня знань з математики та фізики у школярів – одним зі способів вирішення цієї проблеми називали відновлення перевідних екзаменів з математики, починаючи з шостого класу, збільшення годин для вивчення дисциплін.
Сергій Іванович також нагадав, що на математичному факультеті ЗНУ тестова форма перевірки знань використовувалася під час вступних кампаній протягом 1993-1997 років. Найважчим для вступників виявилося подолання хвилювання та складності із зосередженням уваги. Щоб подолати психологічні чинники, які негативно впливають на результат оцінювання, Сергій Іванович порадив брати участь у тренінгах-тестуваннях, які Запорізький національний університет проводить безкоштовно.
Доцент кафедри математичного аналізу ЗНУ Михайло Клименко, який близько десяти років бере участь у роботі предметних комісій з математики і має величезний досвід перевірки вступних робіт абітурієнтів, у своїй доповіді зупинився на типових помилках вступників, яких вони припускаються під час складання іспитів.
Однією з причин, через які вступники дають неправильні відповіді, є незнання основних математичних формул. Це пов’язано з тим, що школярі під час виконання завдань звикли використовувати різноманітні довідкові матеріали або шпаргалки. Складнощі викликає розв’язання задач з параметрами, раціональних та логарифмічних рівнянь. При вирішенні задач з модулями типовою помилкою є розкривання дужок. Ускладнення викликають і завдання з розділу тригонометрії, особливо блок основних тригонометричних тотожностей. У завданнях на складання рівнянь зустрічаються помилки, пов’язані з невмінням бачити зв’язок між швидкістю, прискоренням та часом. Михайло Іванович рекомендував вчителям також приділяти більше уваги вивченню теорії ймовірності та комбінаторики.
Доповідач звернув увагу і на те, що відповідальність за якість підготовки вступників до ЗНО не можна покладати виключно на вчителів. Важливо орієнтувати старшокласника на серйозне ставлення до тестування, адже від його результатів залежить майбутнє вступника.
Корисною виявилася доповідь доцента кафедри математичного аналізу Ольги Тітової. Справа в тому, що Ольга Олександрівна поєднує роботу в університеті та в школі, тому особисто знайома з проблемами, які виникають у абітурієнтів при підготовці до тестування.
Викладач розповідала учасникам семінару про стратегію підготовки до ЗНО з математики, в якій можна виокремити декілька етапів. Першим з них має стати ознайомлення з існуючою інформацією стосовно тестування, з основними нормативними документами, технічними характеристиками тесту з математики. Наступним кроком підготовки повинна стати діагностика рівня знань учня, для якої можна використовувати зразки тестів минулих років або взяти участь у пробних тренінгах-тестуваннях. Третім етапом є цілеспрямована підготовка до незалежного оцінювання, повторення тем та розділів, які викликають труднощі. Останньою стадією підготовки має бути підведення підсумків та створення позитивного настрою у вступника.
Ольга Олександрівна навела приклади типових задач на застосування математичних формул та схем. Доповідачка також звернула увагу на те, що школярам під час уроків математики потрібно здійснювати розрахунки без допомоги калькулятора.
Про психологічні особливості підготовки учнів до ЗНО розповіла доцент кафедри практичної психології Лариса Спіцина. Вона наголосила, що найважливіше, чому мають навчитися вступники – вміння заспокоїтися та мобілізувати свої розумові ресурси під час тестування. Лариса Валеріївна погодилася зі своїми колегами-математиками, що допомогти в такій ситуації можуть пробні тренінги-тестування. Адже моделювання схожої ситуації завчасно допоможе сформувати навички реагування на стресову ситуацію. Психолог навела окремі рекомендації для вчителів, учнів та їхніх батьків. Вчителям рекомендується планувати підготовку абітурієнтів, причому план має містити конкретні терміни та теми. Важливо використовувати і груповий тренінг.
Складовою частиною підготовки має бути організація активного запам’ятовування інформації та усного її викладу – це допоможе зберігати спокій під час ЗНО. Батькам теж необхідно зберігати спокій, адже своїм хвилюванням вони провокують невпевненість дитини в своїх силах. Вчитель-методист, завуч навчально-виховного комплексу «Основа» (м. Запоріжжя) Тетяна Акініна зазначила, що для ефективної підготовки до ЗНО потрібно або додати години на вивчення математики, або оптимізувати саму програму підготовки. Тетяна Борисівна поділилася з учасниками семінару своїми напрацюваннями – для того, щоб оптимізувати підготовку до тестування вчитель застосовує структурування навчального матеріалу. Тетяна Борисівна зазначила, що зміст всього навчального курсу з геометрії за 10 клас їй вдалося вмістити в п’ять змістовних таблиць. Для цього необхідно витратити немало часу та залучати до структурування самих учнів, проте результат того вартий – у старшокласників складеться цілісний образ кожної з тем, окрім цього складання таблиць формує вміння порівнювати, аналізувати. Тетяна Борисівна також звернула увагу на те, що під час навчання необхідно постійно співвідносити знакову та текстову системи, щоб вступники розуміли формули та завдання.
Завершуючи семінар, Сергій Гоменюк нагадав присутнім, що викладачі Запорізького національного університету займаються вивченням нової для України науки – тестології, тому вчителі можуть звертатися в університет за допомогою. Також Сергій Іванович запропонував викласти всі побажання та дискусійні питання в листі та надіслати його до Міністерства освіти та науки.

Олександра САЛТАН