Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / «І кожен фініш – це, по суті, старт…»: на філологічному факультеті підбили підсумки грантового проєкту з медіаграмотності

«І кожен фініш – це, по суті, старт…»: на філологічному факультеті підбили підсумки грантового проєкту з медіаграмотності

«І кожен фініш – це, по суті, старт…»: на філологічному факультеті підбили підсумки грантового проєкту з медіаграмотності
12.02.2021 10:42 Все Головні новини Факультети Філологічний ZNU Zaporizhzhia National University філологічний факультет проєктна діяльність медіаграмотність співпраця зі школами співпраця з вчителями

Десятого лютого 2021 року на урочистому підсумковому заході «І кожен фініш – це, по суті, старт» зібрались усі учасники грантового проєкту «Медіаграмотність: застосовувати не можна відмовитись», який реалізовувався в рамках міжнародної програми проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність», що виконується Радою міжнародних досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства Сполучених Штатів Америки та Посольства Великої Британії в Україні, в партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією української преси.

І навіть карантинні обмеження не завадили провести захід у затишній приємній атмосфері зустрічі однодумців: захід відбувся на платформі організації онлайн-конференцій Zoom. Хоча в деяких «віртуальних аудиторіях» можна було спостерігати до 10-12 учасників, все одно платформа не вмістила всіх охочих долучитись до зустрічі (у грантовій програмі взяли участь понад 100 вчителів-предметників та 70 школярів від Широківської та Біленьківської громад).

Нагадаємо, грантовий проєкт «Медіаграмотність: застосовувати не можна відмовитись» став одним із 20 проєктів в Україні, відібраних конкурсною комісією IREX для реалізації різноманітних онлайн-заходів для поширення інфомедійної грамотності серед старшокласників та вчителів-предметників Широківської та Біленьківської територіальних об’єднаних громад.

Цей проєкт став логічним продовженням багаторічної співпраці викладачів філологічного факультету Запорізького національного університету (ZNU, Zaporizhzhia National University) з освітянами та школярами Широківської та Біленьківської громад. У реалізації проєкту брали участь викладачі кафедри української літератури (Ірина Бакаленко, Наталія Горбач, Юлія Курилова, Валентина Ніколаєнко, Олеся Слижук) та факультету журналістики (Юлія Любченко, Віктор Костюк, Катерина Сіріньок-Долгарьова, Олена Усманова) Запорізького національного університету та координатори від громад (Тетяна Антоненко, Ольга Бронзюк) за сприяння Громадської організації «Стратегії і технології ефективного партнерства» (голова Правління ГО – Катерина Мальцева).

Приємним і неочікуваним стало приєднання до зустрічі Ольги Ставицької, заступника голови Широківської ОТГ, яка передала вітання всім учасникам проєкту від голови Широківської ОТГ Дениса Коротенка. Ольга Ставицька відзначила грандіозність й актуальність проведених тренінгів в рамках грантової програми «Медіаграмотність: застосовувати не можна відмовитись» і висловила сподівання на подальшу співпрацю філологічного факультету Запорізького національного університету та освітян територіальних громад.

Розпочала зустріч привітальним словом регіональна координаторка проєкту IREX «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» Олександра Усенко, яка відзначила актуальність та важливість грантового проєкту з медіаграмотності для школярів та вчителів-предметників, що реалізувався у Широківській та Біленьківській громадах. Олександра Усенко презентувала можливості онлайн-курсу з медіаграмотності «Verified» та запросила шкільних вчителів долучитись до участі у конкурсному відборі проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» (конкурсні заявки можна подати до 14 лютого) й стати амбасадорами медіаграмотності у місцевих громадах.

Відеоролики про активності грантового проєкту дозволили школярам та вчителям-предметникам громад «поринути» у приємні спогади. Адже ключовою темою тренінгів онлайн-школи для вчителів «Використання онлайн-інструментів у процесі формування інфомедійної грамотності» та «Школи медіаграмотності» для школярів було поширення інфомедійної грамотності, інтеграція інфомедійної грамотності в навчальні програми (методологія IREX) шкільних предметів і використання онлайн-інструментів у процесі формування інфомедійної грамотності.

Захопливим продовженням заходу стала вікторина (з використанням онлайн-інструменту Kahoot), яка підтвердила статус «Ми медіаграмотні» для усіх її учасників, переможцем якої стали Анна Данелюк та Роман Хижняк. Особливо запам’яталось питання «Як ви визначаєте, чи достовірна інформація чи ні», однією з відповідей до якого була жартівлива порада звернутись до котика («котики в темі»).

Підсумковий захід проводився в Дні безпечного інтернету, а тому доречною стала презентація учасникам порад від IREX щодо безпечного користування інтернетом (символи проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» хлопчик та дівчинка за допомогою інтерактивної «парасольки» поділились порадами безпечного серфінгу в інтернет-мережі).

Учасники грантового проєкту поділились своїми враженнями про участь у проєкті та втілення матеріалів у процес викладання шкільних предметів (вчителі-предметники), а школярі – розповіли про те, як змінилось їх ставлення до споживання інформації та користування соціальними мережами.

Максим Соколянський, учень Петропільського ОЗЗСО поділився враженнями про участь у проєкті: «Тренінги по формуванню медіаграмотності, звичайно, більше направлені на «пасивних» споживачів інформації. Я, як свідомий підліток, з розвиненим критичним мисленням, зазвичай ретельно оцінюю отриману інформацію, перевіряю її достовірність. Але участь у проєкті, цікаві спікери, різноманітні завдання, були дуже цікавими і корисними в плані формування вміння відстоювати власну точку зору, удосконалення вмінь відділяти факти від маніпуляцій, розпізнавати відверту пропаганду. Макс тепер буде тільки «активним» споживачем інформації! А в разі потреби, при створенні власних повідомлень, робитиме це, тільки дотримуючись інформаційної етики. І ще, я переконаний, що подібні навчання мають бути проведені з усіма, особливо з дорослими, які, на мою думку, з даного питання є найбільш вразливою категорією, і найчастіше програють в інформаційній «війні»».

Наталя Журавель, вчитель математики Миколай-Пільського ЗЗСО, зазначила: «Вміння й навички медіаграмотності на сьогодні невід’ємна складова компетенцій сучасного вчителя, і мені здається, що медіаосвіта планомірно розвивається в якості самостійного напряму в педагогіці. Наше завдання як освітян – необхідність навчання дітей критичному мисленню та формуванню медіаобізнаності, медіаграмотності та медіакомпетентності відповідно до їх вікових особливостей, причому наскрізно на всіх предметах. Медіаосвіта – це той напрям, де вчитель, у першу чергу, – партнер, провідник, а не людина, яка каже тільки правильні рішення. Тому що в основі медіаграмотності – вміння щиро цікавитися думками учнів і поважати їх. Протягом навчання на тренінгах з медіаграмотності я «освіжила знання» й поповнила методичну скарбничку онлайн-інструментами, що допоможуть якісно формувати інфомедійну грамотність на уроках математики та інформатики, та в якості класного керівника. Дякую тренерці Ірині та запрошеним спікерам за плідно проведений час».

Вікторія Коваль, вчитель хімії Біленьківської ЗЗСО, підкреслила: «Медіаграмотність – сучасний освітній тренд! Зараз ми живемо в потужному інформаційному потоці. Кожного дня, кожної години, кожної хвилини ми отримуємо величезну кількість різноманітної інформації. Наше завдання – не потонути в щоденному вирі цієї інформації. Усі учасники освітнього процесу повинні не тільки знати про небезпеку цифрових технологій, а також уміти захистити себе від цих небезпек і користуватися можливостями, які надають медіа. Протягом листопада – грудня для учнів і вчителів Біленьківської ОТГ викладачі Запорізького національного університету в рамках проєкту «Медіаграмотність: застосовувати не можна відмовитись» провели ряд онлайн-тренінгів, де учасники систематизували знання з медіаграмотності, закріпили навички критичного мислення, які дають змогу не потонути в інформаційному мегапотоці, не піддатися маніпуляціям, допомагають приймати виважені рішення, генерувати нові ідеї. 

Окрім того, вчителі поповнили свої методичні скарбнички онлайн-інструментами, що допоможуть формувати інфомедійну грамотність на предметних уроках. Наприкінці тренінгів оголосили конкурс серед учнів Біленьківської та Широківської громад: їм необхідно було відзняти відеоролик на тему «Мій найкращий клас» або створити комікс на тему: «Я медіаграмотний». Вчителі теж не залишились без творчих завдань: необхідно було подати свою методичну розробку в таких номінаціях: «Найкращий предметний урок з елементами медіаграмотності» або «Вправи з медіаграмотності на предметних уроках», що увійдуть до методичної збірки учасників проєкту. Зараз усі з нетерпінням чекають на результати конкурсу. Загалом усі тренінги були дуже насиченими, змістовними та цікавими. Учасники отримали величезний багаж знань, яким тепер будуть користуватися на просторах медіа».

Участь у проєкті «Медіаграмотність: застосовувати не можна відмовитись» дала поштовх вчителям-предметникам для підготовки методичних матеріалів (конспектів уроків і вправ) щодо інтеграції інфомедійної грамотності у процес викладання шкільних предметів та впровадження нових методик в освітній процес. А тому презентацію збірника всі вчителі-предметники очікували з нетерпінням.

І «родзинкою» заходу стало оголошення переможців конкурсу для школярів. У номінації «Найкращий комікс з медіаграмотності» переможцями оголошено: Бережну Ангеліну, Лукашівський НВК «ЗНЗ-ЗДО» (Широківська ОТГ); Соколянського Максима, Петропільський ОЗЗСО (Широківська ОТГ); Влада Онипка, Мар'ївський НВК (Біленьківська ОТГ); Івана Соломахіна, Відраднівський заклад загальної середньої освіти (Широківська ОТГ); Білібу Анну, Біленьківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (Біленьківська ОТГ). А у номінації «Відеоролик «Мій клас найкращий» відзначено: роботу команди Біленьківської загальноосвіньої школи І-ІІІ ступенів – Білої Євгенії, Лавриненко Поліни, Баранової Марії, Деревинської Дар'ї, Козиряцької Олександри, Кузьменко Вероніки (Біленьківська ОТГ); Гаврилюка Давида, Відраднівський заклад загальної середньої освіти (Широківська ОТГ) Болюту Дар'ю, Лисогірський НВК (Біленьківська ОТГ); Богдана Юрченка, Відраднівський ЗЗСО (Широківська ОТГ); Васильєву Надію, Широківський ЗЗСО (Широківська ОТГ).

І на завершення зустрічі учасники проєкту нарешті «розставили розділові знаки» в назві проєкту «Медіаграмотність: застосовувати, не можна відмовитись»; створили сенкан на тему «Медіаграмотність» та залишили свої відгуки про враження та отримані знання, вміння та навички, мрії та плани на майбутнє (рефлексія) на онлайн-дошці. Попереду в учителів-предметників проєкту – отримання сертифікатів про участь у грантовій програмі та збірника методичних матеріалів, школярів очікують не тільки сертифікати, але й заохочувальні призи, а переможців конкурсу – дипломи переможців і цінні призи за участь у конкурсі.

Координаторка проєкту Ірина Бакаленко подякувала всім, хто долучився до створення, а в подальшому й реалізації грантового проєкту: Раді наукових досліджень та обмінів (IREX) (Любов Квасюк, Олена Тараненко) за знання і практичний досвід, що стали поштовхом до створення грантового проєкту, та можливість реалізувати його у життя; координаторам проєкту (Олександра Проценко, Олександра Усенко) за поради щодо практичного втілення проєкту; команді тренерів – за пізнавальні, креативні та інтерактивні тренінги, а учасникам – школярам та вчителям-предметникам – за активну участь у грантових активностях.

Ірина Бакаленко зауважила: ««Проєкт «Медіаграмотність: застосовувати не можна відмовитись» став для всіх учасників «майданчиком» для обміну думками, інноваційними технологіями, онлайн-інструментами, методичними напрацюваннями та знаннями з інфомедійної грамотності. Бажаю творчого натхнення, нових відкриттів, планів та ідей на шляху формування медіаграмотного суспільства!».

Грантова програма «Медіаграмотність: застосовувати не можна відмовитись» міжнародного проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», що реалізується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольств Великої Британії та США в Україні у партнерстві з Міністерством освіти і науки України й Академією української преси.

Більше про цей проєкт можна дізнатися в соцмережах, скориставшись хештегами:

 #Вивчайтарозрізняй

#МиМедіаграмотні

#Медіаграмотністьзастосовуватинеможнавідмовитись

 

 

 

Схожі новини