Дистанційне навчання в ЗНУ
ukr
Головна сторінка
Можливості системи тестування ЗНУ
Методичні матеріали
Приклади
Існуючі навчальні матеріали
Бібліотека
Форум

Написання тексту для читання з екрана

Написання тексту для читання з екрана

Г.А. Добровольський, Т.В. Савченко


Цей документ адресований авторам електронних навчальних посібників. Він є коротким конспектом багатьох джерел та містить скорочений перелік вимог до текстів, які будуть читатися з екрана.

Різниця між представленням на папері і на екрані

Багато пов’язаних сторінок замість однієї великої

На папері ваш документ є одним цілим і читач фокусується на всьому наборі інформації.

На екрані комп’ютера ви мусите розділити ваш текст на багато пов’язаних між собою сторінок, тому що читачу важко сприймати довгі тексти з екрана.

Максимальна незалежність сторінок

Читач може почати читання з будь-якої сторінки, і переходити до іншої в довільному порядку. Тому потрібно писати текст так, не спираючись на сподівання, що всі попередні сторінки були ретельно вивчені.

Посилання на необхідну інформацію

Для недостатньо знаючих читачів, сторінка повинна мати посилання на сторінки з поясненням термінів, позначень та іншою інформацією, яка потрібна для розуміння поточного тексту.

Максимально короткий текст

Звичайно текст, призначений для читання з екрану мусить бути на 50% коротший, ніж друкований еквівалент. Читачі вважають дуже обтяжливим читання довгих текстів з екрана. Дослідження довели, що швидкість читання тексту з екрана на 25% нижча, ніж швидкість читання того ж тексту з паперу.

Спочатку – головне

Читачам важко переглядати великий об’єм тексту в пошуках необхідного фрагмента. Тому варто помістити найважливіші тези та висновки в початок тексту, а повне розкриття та розгорнуті пояснення – нижче.

Один абзац – одна думка

Один абзац мусить містити лише одну думку, тому що читач часто переходить до іншого абзацу після того, як зрозумів одну ідею поточного абзацу.

Все для швидкого пошуку

Читачі – нетерплячі та настроєні критично. Вони користуються текстами не з поваги до автора, а для того, щоб знайти потрібну інформацію. Тому варто писати тексти, виділяючи корисну інформацію.

Завойовуйте довіру

Довіра до вашого матеріалу особливо важлива при доставці матеріалу засобами Інтернет, коли читач відкриває документ з невідомого сервера, який знаходиться невідомо де. Більшу довіру викликають серйозні тексти, які написані об’єктивним стилем, та мають посилання на інші джерела, в яких можна знайти підтвердження (сторінки з інших сайтів, цитат із книг, журналів). Підписуйте свої тексти та надавайте читачеві адресу автора, яка допоможе йому знайти вас у разі необхідності.

Зменшують довіру тексти з надмірним уживанням перебільшень, загальних фраз, порушенням логіки та іншими рекламними прийомами.

Менше формалізму

Інтернет – неформальне середовище, якщо порівнювати його з книгами. Тому стиль мусить бути менш формальним, ніж у друкованого тексту.

Зрозумілі заголовки

Не користуйтесь занадто спеціальними термінами, скороченнями, метафорами. Пишіть достатньо довгі зрозумілі заголовки, які допоможуть читачеві знайти потрібну інформацію.

Прості речення

Користуйтесь простими реченнями1. Складні речення, перевантажені складними словами прочитати з екрана набагато важче, ніж з паперу.

Узгоджуйте та пояснюйте скорочення

Не користуйтесь без крайньої необхідності скороченнями.

Всі використані скорочення випишіть на окрему сторінку та забезпечте читача посиланнями на неї.

Узгоджуйте та пояснюйте позначення в формулах

Намагайтесь уникати нестандартних та нетрадиційних позначень. Випишіть всі позначення на окрему сторінку та забезпечте читача посиланнями на неї. Слідкуйте, щоб у всіх формулах позначення були однаковими.

Пишіть прямолінійно

Не користуйтесь без крайньої необхідності скороченнями, метафорами, уникайте каламбурів, гри слів.

Менше сторонньої лексики

Використання комп’ютера як засобу навчання стимулює використання технічної лексики, не пов’язаної зі змістом тексту. Намагайтесь уникати подібних слів. Наприклад, таких як «Натисніть сюди», «Завантажте цей файл». Хороша перевірка – надрукувати текст, прочитати його і подумати, чи можна користуватись ним на папері.

Зв’язок з автором

Надайте читачеві можливість надіслати автору листа, коментар, запитання. Це збільшить довіру до вашого тексту.

Оформлення

Зручний для перегляду текст

97% людей, які читають з екрану ПЕРЕГЛЯДАЮТЬ сторінки, а не читають їх слово за словом. Оформляйте ваші тексти так, щоб їх було легко переглядати.

Виділяйте ключові слова

Виділених слів на екрані мусить бути майже втричі більше, ніж на папері.

Виділяйте лише окремі слова, а не фрази і не речення.

Виділяйте слова, які відрізняють поточний фрагмент тексту від інших частин.

Виділяйте жирним шрифтом

Виділяйте текст жирним шрифтом, а не курсивом чи підкресленням. Курсив читається важче, а підкреслення сприймається як один із атрибутів посилання.

Виділення кольором – зрідка і не синім

Іноді можна користуватись кольором, щоб виділити тест, але ніколи не покладайтесь виключно на кольорове виділення, тому що навіть дальтоніки повинні помічати виділені слова.

Синій - колір для посилань, тому варто для виділеного тексту користуватись іншими відтінками.

Посилання = ключові слова

Посилання в тексті завжди виділені, тому вони мусять бути значущими ключовими словами

Списки привертають увагу

Списки з маркерами або з нумерацією привертають увагу читача.

Посилання

Посилання на додаткову та довідкову інформацію

Користуйтеся посиланнями, щоб направити читача до означення терміну, скорочення, позначення, або щоб вказати на тексти, які допоможуть підготуватися до сприйняття вашого тексту.

Посилайте на інші сторінки

Посилання на іншу частину того ж тексту заплутує читачів і не має сенсу для коротких текстів.

Тільки необхідні посилання

Не користуйтесь посиланнями, якщо інформацію можна викласти безпосередньо в тексті.

Посилання=ключові слова

Посилання повинні бути безпосередньо пов’язані зі змістом того абзаца, в якому знаходяться.

Пишіть, куди веде посилання

Ясно пишіть, що отримає читач, натиснувши на посилання.


Заголовки

Пишіть заголовки, які допоможуть читачеві зрозуміти, для чого може знадобитися розміщений нижче текст.

Заголовок мусить правильно відображати зміст тексту.

Не форматуйте заголовки окремо, використовуйте таблицю стилів.

Глибина ієрархії заголовків повинна мати чотири рівня або менше. Більша глибина важко сприймається і заплутує читача.

Списки

Списків на екранному тексті може бути більше, ніж на папері.

Нумеровані списки допомагають показати впорядковані поняття.

Маркери у списку використовуються, якщо послідовність не має значення.

Кількість пунктів у списку – до 9 шт. (найкращий вибір)

Глибина вкладення списків – 2 (найкращий вибір)

Підписи до малюнків і таблиць

Унікальні підписи

Підписи мають відрізнятися один від одного. Однакові підписи до різних таблиць неприпустимі.

Завжди підписуйте малюнки й таблиці

Нумеруйте простим числом

Нумеруйте малюнки просто послідовними числами, не включаючи номер параграфа чи розділу.

Запросіть професійного редактора

Професійний редактор допоможе відшліфувати ваші тести, покращити їх граматику, виправити помилки і т.д.

Оформлення

Вирівнювання по лівому краю

Вирівнювання тексту по лівому краю пріоритетніше за центрове або праве, воно збільшує швидкість читання, оскільки читачу легше знаходити початок наступного рядку.

Міжрядковий інтервал, висота і довжина рядку.

Оптимальною для зручного читання вважається довжина рядку в 7,5 см. Але, згідно з дослідженнями, довгі рядки читаються швидше. Якщо задачі курсу вимагають швидкого прочитання, робіть рядки довгими, якщо Вам потрібна насамперед зручність і комфорт для читача - організуйте текст в колонки.

Висота рядку залежить від його довжини. Чим більша довжина рядку, тим більший має бути міжрядковий інтервал.

Вибір шрифтів

Для комп’ютерного тексту варто в обох випадках використовувати рублені шрифти. Не використовуйте в тексті одночасно шрифти з засічками і рублені шрифти.

Варто використовувати найпоширеніші шрифти, які входять до стандартного набору. Times New Roman, Verdana, Tahoma, Courier New, Georgia, Helvetica, Arial (хоча від останнього в деяких країнах вже починають відмовлятися).

Курсив

Курсиву варто уникати, якщо Ви використовуєте дрібний кегль шрифтів, бо дрібний курсив погано читається. Крім того не використовуйте курсив для великих частин тексту, у порівнянні з простими літерами, він читається на 20% повільніше.

Великі літери

Не пишіть тексти великими літерами, старайтеся цього не робити навіть у заголовках. Зручніше читати тексти, де великими літерами позначається початок речення, не кажучи вже про інші правила правопису.

Колір і контраст

Забезпечуйте належний контраст тексту і тла. В той же час намагайтеся підібрати спокійні для очей кольори, не використовуйте для шрифтів яскравих відтінків, це втомлює очі. Уникайте поєднання різних кольорів в одному тексті, бо це створює неприємну для ока ілюзію - здається, що слова різного кольору лежать в різних площинах, на різній глибині.



Посилання

[1] Jakob Nielsen; PJ Schemenaur; Jonathan Fox, “Sun - Writing for the Web: Table of Contents”, https://www.sun.com/980713/webwriting/

[2] https://webber.ru/articles/article.html?article_id=549

[3] Writing for the Web , https://www.concreteguides.com/articles/issue38.html

[4] РуКоводство Артемия Лебедева, https://www.artlebedev.ru/kovodstvo2/

[5] Юзабилити для веб-мастера, https://computerlibrary.info/view/subcat8/

[6] Веб-Юзабилити, https://www.mediaterra.ru/ui/un4_web.htm

[7] Статьи о юзабилити? https://introweb.ru/articles/usability/

[8] 10 правил юзабилити для главных страниц (Якоб Нильсен), https://www.adweb.iatp.org.ua/design/usability_ch/violated_homepage_design_guidelines_2003.htm

[9] useit.com: Jakob Nielsen's Website, https://www.useit.com

[10] Вредные советы, https://www.yandex.ru/skazki/skazka24.html

1 Просте речення має одну граматичну основу (один підмет та один присудок).


| Головна сторінка | Можливості системи тестування ЗНУ | Методичні матеріали | Приклади | Існуючі навчальні матеріали | Бібліотека | Форум |