В рамках проекту ”Політика гендерного паритету” 28 березня на факультеті соціальної педагогіки та психології ЗНУ відбувся гендерний ФОРУМ – 2011 “Реформи та ґендерні проблеми суспільства”. Цей проект безпосередньо пов’язаний з ім’ям лідера громадської жіночої організації «ЦГСІ» Валентини Васильєвої (1947-2011), пам’ять якої вшанували хвилиною мовчання. Актуальні питання форуму обговорювали широким загалом. Серед доповідачів та слухачів були присутні як державні службовці, посадові особи, громадські діячі, науковці, освітяни, так і студентська молодь, волонтери та лідери студентського руху.
Організаторами форуму виступили Запорізька обласна держадміністрація, Управління у справах сім`ї та молоді, Служба у справах дітей, Головне управління праці та захисту населення, Комітет у справах сім`ї та молоді Запорізького міськвиконкому, Запорізький обласний центр зайнятості, Запорізька жіноча організація “Центр громадсько-соціальних ініціатив”, Запорізький національний університет, зокрема факультети соціальної педагогіки та психології, соціології та управління.
Особливу увагу учасники форуму приділили реформам суспільства та ґендерним проблемам, розвиткові політики ґендерного паритету, захисту прав жінок та дітей, ґендерних аспектів безробіття, проблемам ґендерної культури та стереотипів студентів, гендерної освіти та просвіти, ґендерно-чутливої корекційної роботи з проблем насильства, ґендерному компоненту програм соціальних служб молоді, соціальної відповідальності громадських організацій.
Учасників форуму привітала декан факультету соціальної педагогіки та психології ЗНУ Ольга Пономаренко. Любов Ярова, заступник начальника Управління у справах сім’ї, молоді та спорту ЗОДА, висловила вдячність організаторам та учасникам, які досліджують таку нагальну проблему суспільства і окреслюють шляхи її подолання.
Заступник начальника служби у справах дітей ЗОДА Ольга Сергєєва розповіла про формування гендерного підходу в державі. За роки незалежності України сімнадцять разів реорганізовувалась структура, яка займалася гендерними питаннями. Торік вона була ліквідована, а її функції розподілені між окремими Міністерствами. З 2005 року прийнятий Закон України про забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків і низка підзаконних актів. Тобто база існує, проте сьогодні цими питаннями опікуються здебільшого суспільні та громадські організації.
Проблема гендерної нерівності у нашому суспільстві постає дуже гостро і впливає на всі сфери життя. Нерівність прав чоловіків та жінок впливає на структури управління та розподілу ресурсів. Співвідношення, особливо на вищих рівнях влади, становить: близько 92% - чоловіки, приблизно 7% - жінки. Середні зарплати для жінок у нашій державі складають приблизно 1600 гривень, для чоловіків – 2500 гривень. Гендерна нерівність досить гостро проявляється у сфері зайнятості населення: безробіття, здебільшого, має жіноче обличчя.
Олена Житова, начальник відділу організації профорієнтаційної роботи ЗОЦЗ, доповіла про заходи, які проводять обласний та міські центри зайнятості для подолання проблем жіночого безробіття. Наталія Омельченко, викладач факультету соціології та управління ЗНУ, представила дослідження щодо гендерних стереотипів у нашому суспільстві.
Анастасія Битко та Анастасія Веселовська,студентки спеціальності «соціологія» факультету соціології та управління, розповіли про результати соціологічного дослідження «Гендерні стереотипи у свідомості студентів ЗНУ». Опитування пройшли 200 студентів всіх 13 факультетів університету. Виявилось, що наявність в Україні гендерної нерівності визнають більшість студентів (58% чоловіків та 68% жінок). Проте пріоритетний вплив на формування свідомості і тих, й інших належить патріархальним стереотипам, які дуже сильні в нашому суспільстві і впливають здебільшого негативно на всі сфери людської діяльності. Особливо це стосується сім’ї, бізнесу, політики, ділових відносин, ринку праці.
Проте, не всі гендерні стереотипи є негативними. Вони позитивно впливають на формування уявлення про різницю властивостей характеру чоловіка та жінки. Так, студенти відмічають як приналежність жінок – лагідність, емоційність, гнучкість. Для чоловіків характерні рішучість, сміливість, мужність тощо. Цікаво, що 68% студентів відзначили: на професійні якості викладачів не впливає приналежність до полу. Проте, зауважили, що викладачі-чоловіки відкритіші у спілкуванні зі студентами. А на професійну діяльність жінок часто впливають сімейні обставини.
З доповідями на форумі виступили також заступник начальника ЦССМ Ігор Мєщан, директор Центру соціально-психологічної допомоги м. Запоріжжя Ірина Куратченко, старший викладач ЗОАППО Зеля Дорошенко, психолог Ольга Черняк, доценти кафедри практичної психології Маріанна Ткаліч і кафедри педагогіки та психології Тетяна Голованова. В своїх виступах вони проаналізували теоретичні, методичні та технологічні аспекти забезпечення гендерного підходу в сфері освіти. Історію взаємодії суспільних організацій та освіти розглянула суспільна діячка Світлана Самарська. У підготовці та роботі форуму активну участь взяли студенти СПП Ганна Ткач, Олександра Чірка, Юлія Нестер, лідер Запорізької обласної громадської організації «Варіант» Ольга Новікова. До обговорення питань форуму приєднались студенти факультету фізичного виховання та педагоги шкіл м. Запоріжжя. Результати обговорення злободенних тем учасники форуму оформили у вигляді висновків і порад для подальшої роботи з впровадження гендерної політики в усі сфери життєдіяльності суспільства:
• Для цілеспрямованої роботи в умовах реформ суспільства на державному рівні повинен бути чітко визначений суб’єкт гендерної політики, мета та ресурси. Необхідно розробити та впроваджувати ефективні механізми, які забезпечать жінкам можливість брати участь у прийнятті суспільно важливих рішень.
• Створити умови для забезпечення рівних можливостей на ринку праці (запровадження принципу рівної оплати за працю рівної цінності, недопущення дискримінації у сфері праці, подолання ґендерної професійної сегрегації).
• Формувати культуру ґендерного паритету у суспільстві.
• Розвивати систему освіти, вільної від ґендерних стереотипів, впроваджувати ґендерний компонент на всіх рівнях освіти, проводити та застосовувати результати наукових досліджень із ґендерної проблематики у суспільному житті.
• Вдосконалювати національний механізм запобігання та протидії ґендерному насильству, торгівлі людьми, формування у свідомості суспільства неприйняття будь-яких форм насильства.
• Створювати умови для гармонізації професійних і сімейних відносин.
• Запроваджувати системи ефективного реагування на факти ґендерної дискримінації.
Олена Хлистун