Центр гендерної освіти ЗНУ впроваджує гендерні підходи у соціально-педагогічну роботу вищого навчального закладу
18-20 лютого в Сумському державному університеті відбувся Всеукраїнський семінар на тему «Гендерний аудит ВНЗ як інструмент реалізації політики рівних прав та можливостей жінок та чоловіків в освітній сфері» за підтримки Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні. У заході взяли участь представники 16 вишів з різних областей України. Запорізький національний університет на зустрічі представляла керівник Центру гендерної освіти ЗНУ Тетяна Голованова.
Учасники семінару обговорили актуальні питання реформування вищої освіти в Україні, врахування гендерного компоненту в цих процесах, методологію гендерного аудиту тощо.
З 2015 року гендерний ресурсний центр СумДУ координує Всеукраїнську мережу осередків гендерної освіти у ВНЗ. Мережа була створена у 2012 році і нині нараховує більше 30 осередків у різних містах України. Мета її діяльності – об’єднання зусиль гендерних експертів для сталого впровадження принципів гендерної рівності в освіту.
Керівник Центру гендерної освіти ЗНУ Тетяна Голованова виступила з повідомленням про результати дослідження, проведеного в нашому університеті протягом грудня 2014 року серед студентів, аспірантів та співробітників за пропорційною вибіркою, яка розраховувалась з врахуванням віку, статі та сімейного стану. В якості інструментарію використовувалась закрита анкета.
На основі обробки та аналізу отриманої інформації був зроблений висновок, що для більшості опитуваних (близько 46%) питання забезпечення рівних можливостей для чоловіків та жінок є досить важливим. Лише 18% не бачать проблеми, а 4% зазначили, що ця тема для них не важлива.
В університеті спостерігається достатньо високий рівень гендерної неупередженості серед опитуваних. Лише 19% респондентів зазначили, що є природнім те, що домашніми справами повинна займатися жінка, а чоловік – заробляти кошти. Переважна більшість опитаних не згодні з таким твердженням: 34% вважають, що заробляти кошти повинні обоє в парі, 21% погодилися, що такі соціальні ролі можна змінювати, а ще 25% зазначили, що кожен може займатися тим, що вміє. Поряд з цим третина опитаних (37%) відчувають у процесі роботи чи навчання якісь прояви нерівності чи упередженості за ознакою статі, але лише 3% з них говорять, що такі прояви є доволі частими. Тоді як 50% опитаних не помічали жодних ознак дискримінації за статтю.
Нагадаємо, що Центр гендерної освіти було створено 7 березня 2014 року на базі факультету соціальної педагогіки та психології Запорізького національного університету. Мета роботи центру полягає у наданні науково-практичної допомоги щодо впровадження у навчально-виховний процес ідей гендерної рівності через посилення гендерного компоненту у соціально-гуманітарних дисциплінах. Також важливим завданням є проведення виховних заходів, організація наукової роботи для забезпечення рівних прав чоловіків та жінок, запобігання насильству в усіх сферах життя та подолання будь-яких форм дискримінації.
Факультет соціальної педагогіки та психології