10 лютого на черговому засіданні політклубу, яке провів перший проректор ЗНУ, професор Ф.Г.Турченко, студенти мали змогу поспілкуватися з народним депутатом України трьох скликань, головою наглядової ради ЗНУ, випускником нашого університету Сергієм Соболєвим.
- З першого січня країна живе у нових умовах – в умовах парламентсько-президентської республіки, - зазначив гість. - Правда, ті ключові зміни, які мають бути внесені в закони, почнуть діяти тільки після парламентських і місцевих виборів.
- Ми, можливо, вперше перейдемо до моделі, коли все управління державою буде максимально зосереджене у трьох центрах впливу. На мій погляд, - підкреслив Сергій Соболєв, - баланс інтересів президента, парламенту й уряду дає можливість достатньо чітко спрогнозувати розвиток України. Протягом першого етапу політичної реформи лише перерозподілили окремі повноваження президента, парламенту й уряду. Далі все зупинилося. Що буде відбуватися з місцевим самоврядуванням, якраз і залежатиме від тих змін, від тих настроїв, які будуть на цих виборах 26-го числа і від тих людей, які сядуть і в парламент, і насамкінець – в уряд.
- Чим відрізняється нова система? Раніше практично нічого не залежало від того, кого обирали в парламент, і тимчасові більшості, які створювалися в парламенті, могли голосувати за прямо протилежні рішення. Дивні метаморфози могли відбуватися протягом всього кількох місяців. Я можу навести десятки прикладів, коли до президентських виборів ті, хто підтримував колишнього президента Кучму, як тільки став новий президент, кардинально поміняли свою точку зору. От саме щоб такого не відбувалося і запропоновано в політичній реформі два дуже серйозних важелі – з одного боку є «нагайка» в президента, це розпуск парламенту в разі, якщо не формується більшість, чого фактично неможливо було виконати за старої Конституції. З іншого боку, якщо раніше затверджувався прем’єр-міністр і далі весь уряд формувався безпосередньо прем’єром і президентом, то тепер кожен міністр затверджується в парламенті. Конституція вимагає персонального голосування по кожному міністру. Тобто парламент може відправити у відставку будь-кого з міністрів. Таким чином прем’єр і уряд залежать від парламенту, але при цьому фактично всі рішення має право приймати особисто прем’єр-міністр на засіданні уряду в разі, якщо його підтримали міністри. Уряд буде приймати рішення виходячи не з того, яка команда буде від президента чи від прем’єра, а виходячи із сумління кожного міністра, який є в уряді.
- Вже майже третій місяць в Україні не існує такої інституції, як Конституційний суд. Ця ситуація дуже вигідна всім фракціям парламенту, які не хочуть, щоб була скасована політреформа, бо тільки Конституційний суд це може зробити.
Після розповіді Сергія Соболєва, яка тривала більше години, студенти задавали депутату свої запитання. Зокрема, їх цікавила його думка про те, наскільки активними можуть бути цього разу виборці, адже голосування за списками – непроста справа.