
На факультеті журналістики Запорізького національного університету зібралися вчителі загальноосвітніх шкіл міста та області, які завітали на засідання творчої групи зі створення шкільних медіахолдингів. Вони мали змогу познайомитись із особливостями навчання майбутніх журналістів телебачення і радіо, видавничої справи та редагування. Відзначимо, що створення шкільних медіахолдингів – це один із напрямів роботи з питань і проблем медіаосвіти, а також формування курсу медіаграмотності в загальноосвітніх школах. Відтак, представники загальноосвітніх навчальних закладів області поділилися власним досвідом упровадження медіаосвіти в навчально-виховний процес. Зокрема, долучилися до зібрання: заступник директора Комунарського районного центу молоді та школярів Лариса Буйніченко, а також група вчителів (15 осіб) – представників творчої групи, серед яких керівники гуртків і заступники директорів із виховної роботи навчальних закладів Мелітополя, Бердянська, Оріхова, Енергодара та Запоріжжя.
Привітав учасників семінару декан факультету журналістики Костюк Віктор Володимирович: “Я вважаю, що тема медіакультури є важливою в нинішніх умовах. Вона змогла б об’єднати багатьох вчителів, називати головны проблеми школи, адже це система виховної роботи з дітьми, з батьками, позакласна робота з багатьох предметів”. Віктор Володимирович зазначив, що зараз школи мають багато різних турбот, таких як ЗНО та виконання навчальних планів. Але ігнорувати питання медіакультури, яку слід розвивати ще змалку, означає не розуміти, в який час ми живемо. Наприкінці 2014 року на факультеті журналістики ЗНУ вирішили зайнятися цими питаннями. Так, на його базі створили Південноукраїнський центр медіаграмотності, провели міжнародну науково-практичну конференцію та численні тренінги й семінари. До речі, старший викладач кафедри, заступник декана з наукової роботи, к. н. соціальних комунікацій Анна Дмитрівна Баранецька вручила гостям сувеніри — блокноти з логотипом Центру медіаграмотності, навчальний посібник “Основи медіакультури”, виданий в рамках роботи Центру, посібник із медіаграмотності “Небезпечно! Реклама! PR!”, розробленого в межах дисципліни спеціалізації “Організація роботи рекламної агенції” студентами 4 курсу (“Реклама і зв’язки з громадськістю”) у 2016 році, а також інформаційні брошури факультету журналістики. Віктор Володимирович поділився також враженнями щодо проведення Фестивалю шкільних медіа: “Ми були приємно вражені активністю шкіл: отримали понад 100 заявок. Тому розділили роботи за видами медіа і виокремили категорію висвітлення теми переселенців”.
Під час семінару також до присутніх звернувся Іванов Сергій Аркадійович, доцент кафедри інформатики та інформаційних технологій Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, учасник Всеукраїнського експерименту із впровадження медіаосвіти в навчальних закладах. А ось заступник директора Інституту соціальної і політичної психології Академії педагогічних наук, д. психол. н. Найдьонова Любов Антонівна записала відео, в якому привітала всіх учасників із початком заходу, важливого для розвитку медіаосвіти в запорізькому регіоні і загалом в Україні. Вона зазначила, що модель шкільного медіахолдингу є одним із тих проектів, які у Всеукраїнському експерименті проходять апробацію, і важливо зрозуміти особливості цієї моделі: вони дозволяють дітям набути досвід. Також вони дають можливість зрозуміти глибинні механізми функціонування медіаіндустрії на сучасному етапі. Саме медіахолдинг, що поєднує різні медіаплатформи (шкільну газету, радіо, ТБ, блогосферу тощо), є важливим компонентом загальної медіакультури на сьогодні. До того ж, це практика, яка поєднує не тільки медійний компонент, але й бізнесовий, де відбувається пізнання і опробування себе, як підприємця.
Присутні викладачі підготували презентації результатів своєї роботи в напрямку розвитку медіаосвіченості дітей. Так, Єлькін Андрій В’ячеславович — заступник директора ЗНВК №19 — зазначив, що в їхньому навчальному закладі з 2008 року апробують таку модель, як шкільний медіахолдинг. У 2005 році стартував випуск журналу «Вестник Мечты», у 2007 — сайт НВК, у 2008 — Портал шкільної преси. У школі, кожен клас має свою газету, має свою сторінку на Порталі шкільної преси, розвинуті інші види медіа. На думку Андрія В'ячеславовича, таким чином вирішується задача масового залучення школярів, оскільки працює не одна редколегія на школу, а кожен клас. Крім того, навчальний заклад п'ятий рік поспіль, проводить міжнародний конкурс есе і рецензії на вказаний фільм.
Учитель музики, керівник гуртка «Стежинками до медіакультури», редактор шкільного ТБ «Сонячне телебачення» шкільного комплексу №9 (м. Енергодар) Калугіна Неля Валеріївна розповіла про залучення до медійної діяльності дітей молодшої школи. У навчальному закладі є медіазони, де діти знімають відео, монтують їх, готують тексти. Вчитель зазначила, що в дітей розвивається відчуття відповідальності, оскільки вони розуміють, що показувати глядачам потрібно правду, вони вчаться орієнтуватися у тому, що цікаво глядачеві, а також розвивають музичний смак, оскільки музичний супровід до відео діти обирають самостійно.
Заступник директора Запорізької міської гімназії №6 Кузнєцова Олена Валеріївна розповіла, що раніше в кожного класу були аркуші новин, газети, але така практика в школі вичерпала себе, і випуски стали предметними. Особливістю медіадіяльності в цій школі є те, що завдяки економічній системі самоврядування, допомозі благодійного фонду в кінці року клас може заробити від 300 до 2000 гривень. Вчителі ж вчаться разом із дітьми. Коли планується проведення певного заходу, педагоги звертаються до відповідних джерел, читають визначення понять, з’ясовують ключові моменти, і вже потім вчать цьому дітей. Щомісяця діти випускають новини класів. Учитель презентувала декілька відеоробіт, зокрема випуск новин. У коридорах школи є мультимедійні екрани, на перервах діти переглядають відео, а потім голосують за найкращий ролик. Час від часу випуски новин, репортажі від учнів шостої гімназії викладаються на youtube-каналі Комунарського району. Зазвичай діти готують матеріали вдома, проте завдяки депутату міськради в школі з’явилася камера, також є потужний ноутбук, на якому можна монтувати відео. У школі приділяють увагу й мотивації учнів — проводиться масштабна церемонія нагородження найкращих школярів, у тому числі школярів-телевізійників.
Заступник директора з виховної роботи Оріхівської гімназії №1 «Сузір'я» Верещага Надія Іванівна розповіла про своєрідну систему роботи в площині медіаосвіти. Учитель є також координатором батьківського комітету. На зібраннях комітету, у тому числі на заняттях університету педагогічних знань “Родинна просвіта”, обговорюються поточні проблеми, а також питання медіаосвіти. Гімназійна періодика представлена такими газетами: “Прометей” (вчительські та учнівські замітки), «Гімназист» (висвітлюється робота гімназійного самоврядування і загальногімназійні заходи), “Вісник” (газета батьківського комітету), «Барвінкові вісті» (вісник подій початкової школи), «Педагогічна криниця» (газета науково-методичної ради), INTERLINGUA (газета кафедри іноземних мов), а також газетами класів. Функціонує гімназійний сайт.
Також під час заходу до слова запросили викладачів факультету журналістики, які очолювали комісію із розгляду дитячих і шкільних медіа. Заступник декана з виховної роботи, к. філ. н., доцент кафедри видавничої справи та редагування Тяпкіна Наталія Іванівна зазначила, як важливо, щоб діти зсередини бачили, як створюється інформаційний продукт, і були залучені до творчості. Викладач висунула ідею організації тренінгів із макетування й верстки, оскільки під час ознайомлення з роботами комісія виявила певні порушення: помилки в оформленні, відсутність колонок, порушення однотипності і накреслення заголовків, відсутність елементів вихідних відомостей, посилання на джерела інформації. Дала пораду щодо тематики: “Інформація є актуальною, якщо вона наближена до своїх споживачів”.
Доцент, завідувач кафедри журналістики, к. н. із соц. комунікацій Любченко Юлія Валеріївна висловила подяку вчителям за те, що попри шкільне навантаження як вчителів, так і учнів, вони встигають приділяти увагу й розвитку медіаграмотності і створювати власні цікаві медіапродукти. Викладач зазначила, що робота радіо в школі – це важко технічно, а також складно тому, що тексти потрібно не тільки підготувати, а й вміти правильно озвучити. Оскільки радіо — це завжди другорядна діяльність, треба вміти втримати слухача. З приводу цього викладач, враховуючи свій досвід роботи, дала кілька практичних порад. Наприклад, слід пам'ятати, що поріг уваги не перевищує 20 хвилин. Інформація має бути актуальною і конкретною. Важливими є елементи звукового оформлення: музичні елементи, заставки, відбивки.
Доцент кафедри журналістики, к. філ. н. Тернова Алла Іллівна відзначила велику роботу учасників фестивалю. Згадуючи роботу в комісії під час фестивалю, викладач звернула увагу на важливість уникнення плагіату. Відзначила й позитивне в роботі учасників: “Грамотна робота дітей в кадрі — вони дуже природньо виглядають”. Алла Іллівна навела приклади цікавого підходу висвітлення певних тем, а також дала корисні поради. Так, важливо дотримуватися хронометражу, якщо робота готується до певного конкурсу, а ще – не презентувати пародійні матеріали.
Доцент кафедри журналістики, к. н. із соц. комунікацій Чабаненко Мирослава Вікторівна розповіла про причини, з яких деякі заявлені роботи не мали шансу на призове місце: «Ми подали стислі вимоги, можливо, їх треба було більше розтлумачити. Мультимедійна інтернет-публікація має бути розміщена на власному сайті школи. І мультимедійність — поєднання декількох форматів, а нам здавали роботи, в яких були лінки на відео в Youtube”. Викладач зазначила, що під час перевірки віддавали перевагу тим роботам, які найбільше нагадували журналістські матеріали (репортаж або мультимедійну кореспонденцію), котрі висвітлювали важливі події. Мирослава Вікторівна озвучила трійку переможців фестивалю і прокоментувала, чому саме ці роботи вибороли призові місця.
Нагадаємо, на Медіафестивалі “Шкільні медіа — розвиток громади” перше місце посів сайт мультимедійних історій Запорізького класичного ліцею, друге — мультимедійний репортаж про дні безпеки життєдіяльності в школі ЗОНЗ №1 спеціалізованої школи з поглибленим вивчення окремих предметів та курсів (м. Приморськ), третє — повідомлення про День української мови та писемності Запорізької спеціалізованої школи з поглибленим вивченням іноземної мови №7.
Наприкінці учасники заходу обговорили планування спільної роботи творчої групи з проблем створення системи шкільних медіахолдингів у шкільних навчальних закладах та проведення на базі шкіл тренінгів для керівників і учасників шкільних медіахолдингів.
Фотогалерея:
https://www.facebook.com/pg/univerzp/photos/?tab=album&album_id=1935351123160938
Злата Зубкова,
Олена Ушакова,
Олена Переверзєва