Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Представники ЗНУ прозвітували, як вивчали досвід Європейського університету Віадріна

Представники ЗНУ прозвітували, як вивчали досвід Європейського університету Віадріна

Представники ЗНУ прозвітували, як вивчали досвід Європейського університету Віадріна
27.08.2018 10:24 Все Головні новини Академічна мобільність Міжнародна діяльність

Учені Запорізького національного університету та, зокрема факультету соціології та управління вишу, підбили підсумки нещодавнього стажування в рамках програми «U-LEAD з Європою», спрямованої на розвиток системи самоуправління в Україні, розширення прав і можливостей на місцевому рівні. Учені відвідали Європейський університет Віадріна (м. Франкфурт-на-Одері, Німеччина). Варто відзначити, що програма спільно фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею і Швецією.

Участь у стажуванні, що відбувалося у період з 16 по 22 липня, взяли учені нашого вишу – професорів і доцентів ЗНУ – представники ФСУ, факультетів журналістики та юридичного, історичного. Зокрема, проректор Геннадій Васильчук, Юрій Каганов, декан факультету соціології і управління Максим Лепський та координатор проекту від факультету – заступник декана ФСУ з міжнародної роботи Ігор Кудінов. Запорізька делегація знайомилася із організацією діяльності німецького вишу та вивчала сучасні технології навчання і викладання, зокрема новітні інформаційно-комунікаційні методики, специфіку використання середовища електронного навчання Moodle тощо. Окремий модуль стажування був присвячений роботі Центру ключових компетенцій і дослідницького навчання, де викладачі мали змогу пройти воркшопи з міжкультурної комунікації і тренінги з оцінювання ключових компетенцій студентів.
Гостинно приймала вчених і німецька земля. Українські науковці здійснили спочатку переліт літаком до Берліну, а потім – швидкісною двоповерховою електричкою діставалися до місця призначення – Франкфурту-на-Одері. Знайомлячись із місцевою специфікою, вони, крім багатьох інших аспектів, відзначили і наявність великої кількості велосипедів на вулицях, адже цей вид транспорту користується популярністю як серед студентів, так і серед викладачів та інших груп населення.
Місто-Франкфурт-на Одері розкинулося по обох берегах р. Одер (звідки виникла і назва університету Віадріна). Одна його частина, при цьому, належить Німеччині, а інша – Польщі, між ними не існує звичних для нас кордонів, а мешканці обох частин без усіляких проблем відвідують обидві частини міста. Відзначається тенденція, коли місцеві німці зі східних територій від’їжджають працювати до Берліну і на західні території, які раніше належали ФРН, і на яких більш розвинена інфраструктура. Їхні позиції займають все більше поляків. Розвивається також міжкультурна співпраця на прикордонних територіях, зокрема Європейський університет Віадріна разом із польським університетом ім. Адама Міцкевича заснували спільну науково-дидактичний майданчик – Сollegium Polonicum.
Загалом, існує проблема відтоку населення із Франкфурту-на-Одері, тому його вулиці часто є досить порожніми. Вони зберігають властиву для німців акуратність і чистоту. Місто нараховує понад 800 років свого існування: тут багато культурних па’мятників, середньовічних католицьких храмів, меморіалів, зберігаються свідоцтва діяльності колишньої масонської ложі. Усе це створює неповторний образ цього історичного осередку. Представники Запоріжжя, які розмістилися у готелі Citi Hark, незважаючи на щільний графік заходів, у яких вони брали участь (з 9.00 до 17.00), мали також змогу оглянути місцеві краєвиди, відвідати чудові сквери, меморіали, які німці зберігають у належному вигляді, здійснити екскурсію на теплоході по р. Одер тощо.
У передостанній день вони також мали змогу оглянути окремі цікаві місця сучасного Берліну: музей історії Німеччини, відомі Бранденбургські ворота, вулицю Ляйпцигерштрассе, гостьову трибуну Бундестагу під час лекції, пройшлися оглядовим майданчиком, який розташований як купол Рейхстагу у вигляді спіралі, з якої відкривається чудовий вид міста, зайшли на територію університету ім. Гумбольдта, ознайомилися з іншими історичними спорудами і храмами. Із собою учасники подорожі привезли чудові позитивні враження і цікавий, корисний досвід, здобутий у результаті стажування, елементи якого будуть впроваджуватися і в освітній процес у ЗНУ.
За словами проректора з наукової роботи, професора Геннадія Васильчука, робочий візит викладачів до Європейським університетом Віадріна (м. Франкфурт-на-Одері, Німеччина) став однією з ключових подій міжнародної діяльності вишу цього літа. Він проходити у рамках програми двостороннього співробітництва університетів та був спрямованим на вивчення українськими науковцями сучасних технологій навчання і викладання.
«Варто відзначити, що представники факультетів соціології та управління, журналістики й історичного факультету мали змогу оволодіти знаннями щодо німецької системи вищої освіти, новітніми інформаційно-комунікаційними технологіями, що використовуються у ній: зокрема, можливостей роботи у середовищі електронного навчання Moodle. Університет Віадріна – поважний навчальний заклад, у якому навчається багато іноземних студентів. Саме міжнародному вектору розвитку у німецькому виші надають великого значення, це – одна з точок перетину інтересу ЗНУ й цього університету. Крім того, Університет Віадріна має гуманітарний профіль, тож у нього із Запорізьким національним багато спільних інтересів. У жовтні ми чекає делегацію із цього університету з відповідним візитом до Запоріжжя. Сподіваємося, що це стане черговим важливим кроком із налагодження плідного співробітництва з німецьким закладом вищої освіти. У нас на сьогодні заплановано вже кілька спільних наукових заходів, зокрема засідань круглих столів і конференцій. Загалом, можна оцінити цей візит, як дуже вдалий і такий, який відкриває сприятливі перспективи для подальшого розвитку ЗНУ», - зазначив Геннадій Миколайович.
Декан факультету соціології та управління Максим Лепський підкреслив: «Перебування в Європейському університеті Віадріна (м. Франкфурт-на-Одері, Німеччина) справило велике враження й було дуже наснажливим. Особливо привернуло до себе увагу як приклад для наслідування цілковита децентралізація викладацької діяльності й відсутність розгорнутої бюрократичної системи. Це, своєю чергою, слугує гарним підґрунтям для розвитку творчості. Не менш важливим складником освітнього процесу є безстресова атмосфера, що панує у виші. Адже представники його колективу мають змогу більше займатися рефлексією ніж метушнею. Загалом, спілкування з німецькими колегами було дуже щирим та приємним. Нам продемонстрували багато цікавих методик викладання, пов’язаних із відсутністю репрезентативної моделі під час проведення занять. Адже у німецькому університеті надають перевагу діалогічній та інтерактивній манері аудиторних занять. Своєю чергою, під час очікуваного восени візиту німецької делегації ми на факультеті соціології та управління будемо готові показати наші напрацювання щодо інтерактивної форми роботи зі студентами. Зараз ми готуємо тренінги і форми роботи, які дозолять продемонструвати досвід належної освіти».
Доцент кафедри політології ФСУ Наталія Лепська додала: «Найбільше мене вразило під час стажування в Європейському університеті Віадріна (м. Франкфурт-на-Одері, Німеччина) те, що його представники змогли створити абсолютно вільний освітній простір для викладачів і студентів. Так, усі учасники освітнього процесу вертаються один до одного на «ти» та на ім’я. Самі викладачі зазначають, що під час занять панує атмосфера рівності й партнерства. При чому, всупереч побоюванням деяким представникам викладачів в нашій країні, такий підхід не знижує якість і продуктивність занять. Варто відзначити, що під час лекцій панує не традиційна форма монологу,а атмосфера жвавого спілкування. Цієї методики лектори дотримувалися і під час нашого стажування. Ми почували себе спокійно й комфортно під час занять, що проходили захоплююче й продуктивно. Також мене дуже зацікавила система тьюторів, за якою під час навчання в бакалавраті та в магістратурі всі охочі студенти можуть отримати спеціальний сертифікат і стати помічниками викладача. Вони допомагають ровесникам під час практичних занять розібратися з важкими темами. При цьому вони використовують знання, які здобули, читаючи додаткову літературу. запропоновану їм для опрацювання викладачами. Завдяки використання тьюторства, інші студенти краще засвоюють знання. Самі ж тьютори мають змогу поглибити свої професійні та соціальні компетенції, що допомагає їм у після завершення навчання під час побудови кар’єри. Самі ж представники факультету соціології та управління ЗНУ від час візиту-відповіді представників німецького вишу сподіваються зацікавити гостей не лише інтерактивними формами навчання, які на факультеті використовують під час занять. Також ми можемо продемонструвати успіхи нашого студентського самоврядування й потужний волонтерський сектор, який діє на факультеті. Певна, що така форма роботи зі студентами зацікавить наших німецьких колег».
Заступник декана факультету журналістики з міжнародного співробітництва і проектного менеджменту, доцент кафедри журналістики Катерина Сіріньок-Долгорьова зауважила: « Враження від стажування найпозитивніші. Це був тиждень активного навчання, яке нам, викладачам, теж так необхідне. Ми вчилися, як краще і ефективніше викладати наші курси і взагалі організувати навчальний і позанавчальний процес в університеті. Вразило, як в Європейському університеті Віадріни масштабно працює інститут пір-тьюторства (peer-tutoring), який є основою роботи усіх центрів вишу і базується на співпраці «студент-студент». Тьютори після ґрунтовного курсу від професіоналів є надзвичайно ефективними, допомагаючи студентам опановувати базові компетентності сучасності: навички міжкультурної комунікації, роботи в команді (тім-білдінгу), іншомовні компетентності. Чудовий досвід! Хочеться продовжувати і втілювати це у нас в ЗНУ. Знаю, так і буде!».
Наразі спільний проект у рамках міжвишівського співробітництва триває, у його рамках заплановані онлайн-зустрічі, візит німецької делегації до ЗНУ, яку представники ФСУ готуються приймати вже на початку нового навчального року. Своїми враженнями від стажування та думками з приводу того, що саме корисного й ефективного із європейського досвіду організації навчання студентів може бути впроваджено на факультетах ЗНУ, поділилися керівник проекту, доцент кафедри соціології Ігор Кудінов, завідувач цієї кафедри Володимир Скворець, завідувач кафедри соціальної філософії та управління Тарас Бутченко, а також професор кафедри соціальної філософії та управління Володимир Глазунов, Ігор Капріцин та Олександр Краснокутський. Розповідає координатор проекту, доцент Ігор Кудінов:
- У рамках інституційного партнерства між Європейським університетом Віадріна (Німеччина) та ЗНУ відбулися воркшопи з підвищення кваліфікації наших викладачів. Цей захід є другим етапом програми «U-LEAD з Європою». Вона спрямована на посилення спроможностей ключових суб’єктів на національному, регіональному та місцевому рівнях із метою впровадження реформ регіональної політики та децентралізації. Відтак, сприяє розширенню прав і можливостей об’єднаних громад із метою надання високоякісних послуг громадянам, що є суттєвим внеском у реформу децентралізації, яка триває в України. Головну базу з підготовки фахівців управлінської галузі представляють два центри – Хмельницький регіональний центр розвитку місцевого самоврядування (у рамках програми допомогу здійснюють експерти Німеччини) та Вінницький регіональний центр розвитку місцевого самоврядування (співпрацює з польськими експертами). На сьогодні ФСУ, як представник Південно-Східного регіону України, потрапив у пілотний проект, який діє у рамках експертної допомоги центрам розвитку місцевого самоврядування. Адже саме тут готують бакалаврів та магістрів спеціальності «Публічне управління та адміністрування», а з цього року розпочинається також набор в аспірантуру за цим фахом. Окрім іншого, на базі Центру післядипломної освіти ЗНУ періодично здійснюється атестація осіб, які претендують на вступ на державну службу, щодо вільного володіння державною мовою.
Перша, ознайомлювальна поїздка представників нашого вишу до Хмельницького у рамках проекту «U-LEAD з Європою» відбулася навесні цього року. Її учасниками були проректор Геннадій Васильчук і я. Тоді ми зустрілися із фахівцями з Хмельницького університету управління та права, Хмельницького центруперепідготовки та підвищення кваліфікації та представницею Європейського університету Віадріна (Франкфурт-на-Одері) Сюзанне Шварц і обговорили напрями співпраці між нашими вишами https://www.znu.edu.ua/cms/index.php?action=news/view_details&news_id=42899&lang=ukr&news_code=fakhivtsi-znu-spriyayut-realizatsiyi-mizhnarodnoyi-programi---U-LEAD-z---vropoyu--
У рамках наступного етапу у липні була організована поїздка до німецького вишу, участь у якій уже взяли фахівці галузі управління та комунікацій ЗНУ. Ми разом відвідали воркшопи і тренінги, які надають змогу розширити можливості для створення комунікативного простору у рамках реформ з децентралізації, які зараз відбуваються в Україні.
Окреслю деякі моменти, які були суттєвими для наших викладачів з точки зору прогресивних освітніх складників. Зокрема, для наших викладачів було цікавим знайомство із організацією роботи німецького вишу, специфікою функціонування тут інституту тьюторства, користування навчальною системою Moodle тощо. Так, специфіка тьюторства полягає у тому, що студенти старших курсів, які пройшли спеціальну підготовку і захистили у її рамках свої проекти, мають право здійснювати роботу із допомоги молодшим студентам з розвитку комунікативних можливостей. У цьому є сенс, адже у числі майже 6 тисяч студентів Європейського університету Віадріна близько 30% складають іноземці з різних країн, які представляють суттєво різні світоглядні комплекси. Аби допомогти їм налагодити комунікацію і зворотній зв’язок, з ним і працюють тьютори, які, при цьому, займаються і з іншими групами студентів. За здійснювану роботу вони отримують зарплату. Звичайно, певні аналогії присутні й у нашому виші: вони реалізовуються у рамках роботи студентського самоуправління, діяльності студентських волонтерів тощо. Але такої розвиненої платформи, як у німецькому виші, ще немає. Деякі технології тьюторства ми спробуємо запровадити і на ФСУ.
Досить цікавим у рамках стажування було також знайомство із досвідом розробки студентами європейського вишу власного портфоліо на платформі Mahara. Кожен із них формує власний відкритий профіль, де роботодавці та інші можуть побачити напрацювання, розробки, практичний досвід майбутнього фахівця тощо. Зауважу, що концепція портфоліо частково реалізується і в нашому виші, а саме на факультеті журналістики, де вона має свою специфіку. Однак широкого вжитку серед представників інших факультетів до цього часу не набула. Ми можемо поширити цей досвід у ЗНУ і вдало його використовувати, пристосовуючи до специфіки нашої роботи.
Велику увагу в освітньому процесі представники німецького університету приділяють і такому навчальному складнику як саморефлексія. Існує спеціально розроблена навчальна методика, яка допомагає студенту критично оцінювати результати свого навчання та інших видів діяльності – власної чи командної. Результатом є конструктивна критика і самокритика, що дозволяє здійснювати корекцію усього освітнього процесу як на індивідуальному, так і на загальному рівні. Упродовж тренінгів ми наочно побачили і самі змогли надати аналіз діяльності своїх колег.
Завідувач кафедри соціології Володимир Скворець, своєю чергою, відзначає низку позитивних моментів, пов’язаних із відвідинами Європейського університету Віадріна:
- Процеси децентралізації, які тривають в нашій країні, показали, що ми сьогодні маємо недостатній рівень комунікативної культури, зокрема це стосується методів зворотнього зв’язку між учасниками комунікації і вмінь здійснювати саморефлексію, адекватно оцінювати результати власної діяльності. Даний фактор є визначним при підготовці фахівців галузі управління, які будуть працювати як в державних структурах різного рівня, так і в місцевих громадах. На сьогодні ми можемо почерпнути цікаві навчальні методики, які присутні в системі підготовки студентів німецького вишу і які ми побачили під час воркшопів. Треба зауважити, що система підготовки студентів у німецьких та українських вишах суттєво різниться і за своїми методиками, і за філософією освітнього процесу, але певні моменти ми можемо впровадити в процес підготовки студентів нашого факультету: технології «feedback», командотворення, евалуації (оцінювання) тощо.
Під час стажування наша група відвідала чимало цікавих об’єктів і взяла участь у низці заходів. Відбулося знайомство із технологічною базою вишу – у Центрі інформації, комунікації та мультимедіа, ми відвідали колектив Центру ключових компетенцій та дослідницького навчання, прослухали доповідь про німецьку систему освіти та обмінялися досвідом і запитаннями із колегами, цікавими були й воркшопи з розвитку рефлексії, із командотворення, міжкультурної комунікації, тренінг з евакуації, студентські презентації з тьюторингу.
Варто відзначити, що в німецькому виші існує суттєва різниця в організації освітнього процесу і навчального року зокрема. Так, в університеті Віадріна функціонують лише три факультети: юридичний, економічний та культурологічний, який вміщує увесь цикл гуманітарних дисциплін. Науково-технічні співробітники Центру ключових компетенцій і дослідницького навчання працюють на забезпечення освітніх потреб усіх трьох факультетів. Вражає чудова матеріально-технічна база університету: мультимедійне оснащення в усіх навчальних класах, під час лекцій відбувається відеозапис, а потім студенти, які не були присутні на занятті, можуть переглянути запис у навчальній системі Moodle. Тут чудова студія звуко- та відеозапису, де є можливість монтувати фільми. Двері навчальних класів, лабораторій та інших приміщень оснащені електронними замками і той, хто має ключ і право доступу, може тут працювати у зручний для нього час. Усе необхідне облаштоване також для навчання людей із особливими потребами: чудова логістика!
Проте далеко не всі випускники шкіл орієнтовані на здобуття вищої освіти. Тому їм надається можливість протягом близько року після закінчення шкільної освіти визначитися: за цей час вони можуть спробувати себе у різних видах діяльності – від волонтерській до праці у якійсь галузі, аби визначити власні пріоритети. Надалі, вступаючи у виш, студент обирає власну навчальну траєкторію, тобто комплекс предметів, які йому потрібні для опанування певними професійними компетенціями. Відповідно, формуються навчальні групи, які складають від 3 до 15 студентів. Тут панує справжня атмосфера демократії: на рівні спілкування між студентом і викладачем зберігається повага і культура спілкування, присутня індивідуальна відповідальність кожного у процесі навчання. Опанувати різні навчальні курси допомагають певні методики з розвитку комунікативних здібностей студента, зокрема тьюторство. При цьому, якщо на навчання приймають усіх охочих – без вступних випробувань, але не всі з них можуть отримати документи про вищу освіту. Адже для цього студенти мають виконати ряд освітніх вимог, продемонструвати свої компетенції і наприкінці курсів захистити свої проекти.
Цікавою технологією, яку використовують у процесі підготовки студентів, наприклад, є розвиток рефлексії. Зазвичай наприкінці практичного заняття, яке проводиться у групі, студенти німецького вишу мають проаналізувати й надати оцінку результатам діяльності власним й усієї групи, окреслити свій особистісний внесок у спільну справу. Участь у тренінгу з формування рефлективних компетенцій взяли й наші викладачі: ми надавали оцінку роботи своїх колег.
Робота системи дистанційного навчання Moodle також суттєво відрізняється від нашої, адже використовується учасниками на засадах добровільності. Принцип свободи діяльності і творчості присутній буквально в усьому. Студенту, наприклад, необов’язково проходити чотири курси бакалаврату поспіль, а потім ще 1,5 роки магістратури. Він може за власним бажанням переривати навчання, працювати деякий час, набиратися досвіду, потім повернутися знов до навчання. Але без знань і опанування певними компетенціями жоден студент не зможе отримати зарахування навчального курсу і відповідні документи про вищу освіту. За результатами кожного курсу відбувається захист проектів.
Суттєву частину навчального навантаження також на себе переймає інститут тьюторства, який діє в університеті Віадріна. У якості тьюторів виступають студенти, які пройшли спеціальний курс підготовки і відповідно за темою захистили свої проекти. Ми мали змогу відвідати такий захист і прослухати кілька цікавих презентацій студентських робіт: «Вивчення іноземної мови засобами комунікацій з консультуванням», «Узгодження взаємодії у групі», «Комунікація в бізнесі з використанням програм PowerPoint, Prezi та інші. Надалі охочі з них мають право здійснювати кураторство над молодшими студентами, або іноземцями, яких, до речі, у виші навчається 30% із майже 6000 осіб. Вони допомагають налагоджувати комунікацію у процесі навчання, підвищувати культурний рівень спілкування, сприяють атмосфері відкритості, відповідальності та результативності. При цьому праця тьюторів оплачується. А от навчання для студентів, включно іноземців, – безкоштовне. Відчувається також відхід від формалізованого навчання. Наприклад, заняття в одній аудиторії можуть проводити не один, а кілька одразу викладачів, з ними може працювати й перекладач. В аудиторії відбувається невимушений діалог/полілог, обмін ідеями, думками. До речі, добре налагоджену комунікацію відчули усі учасники стажування. Адже, окрім німецької, представники університету Віадріна спілкуються англійською та польською мовами, участь у заходах також забезпечують перекладачі, але наші викладачі й самі ставили чимало питань представникам німецької сторони, а також відповідали на запитання викладачів і студентів франкфуртського вишу.
Наразі представники ЗНУ очікують на візит у відповідь з боку німецьких колег. Адже запоріжанам також є чим пишатися. У числі досягнень, які планують показати гостям – досягнення студентського самоврядування ЗНУ, студентський волонтерський рух у регіоні, проектна діяльність студентів та викладачів, розвиток комунікативних технологій, зокрема на ФСУ та факультеті журналістики тощо.
Завідувач кафедри соціальної філософії та управління Тарас Бутченко також висловив задоволення від участі у цій плідній подорожі: - Позитивне враження створюють діюча тут система тьюторства, яка націлена на відкритий формат спілкування і сприяє активній участі студентів у громадському житті – через реалізацію проектів як навчальних, так і міського рівня. Добре налагоджений міжкультурний діалог, що сприяє комунікації, адже таким чином німці залучають іноземних студентів до розширення європейського культурного простору. Цікавим для нашої команди, маю, зокрема на увазі представників ФСУ і нашої кафедри, яка займається безпосередньою підготовкою фахівців галузі публічного управління, є використовувані в університеті Віадріна інтерактивні методики для підвищення результативності командної роботи. Ми плануємо продовжувати співробітництво на рівні волонтерської діяльності, студентського самоврядування, опанування методики рефлексії для підвищення результативності навчання і діяльності майбутніх фахівців галузі управління, здійснюватимемо наукову співпрацю. Зокрема, заплановано написання двох спільних наукових статей, що стосуються організації освітнього процесу в галузі підготовки фахівців із публічного управління і адміністрування, відповідних методів контролю їхніх знань і компетенцій.
Свої позитивні враження від перебування у німецькому виші та оцінку досвіду іноземних колег надає пофесор кафедри соціальної філософії та управління Олександр Краснокутський:
- Високий рівень навчальних технологій у Європейському університеті Віадріна, звичайно, забезпечує потужна економічна база, адже виш фінансується із кількох джерел – це державні кошти, внески федеральної землі Бранденбург, в окрузі якої він розташований, та власні статки, зароблені від реалізації певних проектів. За рахунок цього забезпечується матеріальна база вишу і безкоштовне навчання для студентів різних категорій. Суттєвою відмінністю системи вищої освіти Німеччини є те, що кожен студент обирає власну навчальну траєкторію і, відповідно, комплекс навальних курсів. Тож рівень відповідальності для кожного досить високий. Студенти також можуть «розтягти» на кілька років термін свого навчання: тобто це може бути не 4 роки, які передбачають курс бакалавра, і ще 1,5 роки магістратури, а й більше. Адже у цей час студент може робити перерви, використовуючи їх на інші види діяльності, набиратися досвіду, визначати і коригувати власну траєкторію, потім знов повертатися до навчання. Зважаючи на суттєві відмінності у системі вищої освіти в наших двох країнах, після знайомства викладачів нашого факультету із специфікою навчальних методик університету Віадріна ми можемо запозичити й використовувати окремі цікаві та ефективні їхні елементи під час навчання студентів ФСУ. Надалі триватиме наш діалог із німецькими колегами. Восени вони мають здійснити візит до ЗНУ, під час якого представники нашого факультету зможуть продемонструвати їм власні напрацювання і досягнення у галузі розвитку комунікативних технологій та підготовки фахівців державного управління.
Професор кафедри соціальної філософії та управління Володимир Глазунов висловлює власну думку за результатами стажування:
- Особисто мене зацікавив досвід тьюторства. Адже у ролі наставників і керівників такого освітнього складника як комунікативні компетенції виступають самі студенти. Вони знаходяться майже на однаковому комунікативному рівні, і водночас мають певний досвід, у тому числі методологічний, що сприяє розвитку комунікативних здібностей і рефлексії як методу самоконтролю власної діяльності для тих, хто лише починає процес свого фахового становлення. У рамках міжнародного обміну восени наш факультет мають відвідати також студенти-волонтери із університету Віадріна, які зможуть продемонструвати цей досвід у дії під час роботи із студентами ЗНУ.
Фотогалерея:
https://www.facebook.com/pg/univerzp/photos/?tab=album&album_id=2117122554983793

Олена Хлистун
Таміла Тарасенко

Схожі новини