У виші провели тренінг для студентів і представників ЗМІ, присвячений аналітичній журналістиці в умовах конфлікту

Днями в Запорізькому національному університеті відбувся тренінг «Аналітична журналістика в умовах конфлікту», лекторами якого стали Наталія Виговська, медіаекспертка з питань дотримання журналістських професійних стандартів, медіааналітик та Юрій Сидоров, головний редактор «Наші гроші, Запоріжжя». Тренінг проходив у рамках проекту за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні.
Учасниками були здебільшого студенти ЗНУ 1-3 курсів факультету журналістики та коледжів. Також на заході були присутні блогери, працівники медійної галузі та журналісти-початківці з Одеської, Миколаївської, Дніпропетровської та Херсонської областей. Загальна кількість учасників – 15 осіб.
Перший день заходу був присвячений розбору питань конфліктів та дискримінації стосовно чутливих соціальних груп (етнічні групи, ЛГБТ-спільноти, діти, ВПО, люди з інвалідністю, ветерани АТО (ООС), сироти, безхатченки, люди із залежністю та колишні ув’язнені). Обговорювалися проблеми, із якими стикаються вище згадані особи, їх родини, оточення та журналісти при створені матеріалів, присвячених зазначеним категоріям.
Учасники тренінгу прагнули навчитися писати етично коректні твори та висвітлювати події неупереджено та адекватно. Найкраще та найлегше матеріал засвоюється на практиці, тому Наталія Анатоліївна підготувала безліч цікавих завдань: скласти власний редакційний статут, обрати правильний (з етичної точки зору) вихід із конфліктних ситуацій, знайти помилки у провокаційних заголовках тощо.
«Журналісти формують думку суспільства, тому такі теми варто вивчати дуже ретельно та писати матеріали правильно. Замовчування, самоцензура та табуйовані теми сприяють продовженню конфлікту. Ми повинні показувати таких героїв матеріалів як частину нашого населення, а не приховувати проблеми», – каже Наталя Виговська.
У другий день заходу тренер Юрій Сидоров розповів «акулам пера» про те, як працювати з пошуковими ресурсами prozorro.gov.ua, zakupki.prom.ua, www.dzo.com.ua тощо. Виявляється, що всі масштабні закупівлі будь-чого (медикаменти, військове приладдя) можна побачити у вільному доступі, разом із сумою витрачених грошей. Вміння знаходити інформацію, про те, куди, коли і на що було витрачено гроші населення чи держбюджету, – це важливий етап у здійсненні журналістських розслідувань.
«У нас час в Інтернеті всі бачать все. Інколи треба писати «хайпові» новини, у яких можна розповісти, скільки та яким чином грошей ‘’вкрадено’’. Написано у реєстрах та звітах про витрачені кошти, звісно, багато. Інколи з 20 сторінок лише в одному абзаці пояснюється, наприклад, причина розбіжностей цін із ПДВ та без нього. Таких погрішностей безліч. Ми це і розслідуємо в нашому проекті», – розповідає Юрій Сидоров про проект «Наші гроші, Запоріжжя»
Після підбиття підсумків заходу учасники поділилися своїми враженнями.
«Тепер я більше знаю про толерантність та етику, врахую нові знання у своїх подальших матеріалах і буду більш коректний», – зазначив Леонід, громадський діяч м. Одеси.
«Я просто шокована тим, як легко завдяки цим реєстрам ‘’нарити’’ інформацію на будь-кого та будь-що», – наголошує Юлія, студентка ЗНУ.
«Взагалі-то, я давно цікавлюся темою військових конфліктів та мови ворожнечі. Моя курсова присвячена саме цьому питанню. Завдяки прикладам етичних порушень у ЗМІ, що ми розглянули на тренінгу, я вже можу повністю написати практичну частину у своїй роботі», – ділиться своїми думками Юлія, студентка коледжу ЗНУ.
Яна Радченко, факультет журналістики
Фотогалерея:
https://www.facebook.com/pg/univerzp/photos/?tab=album&album_id=2304613466234700