У ЗНУ відбулася проектно-діяльнісна гра для аспірантів у рамках курсу «Європейська проектна культура»

Два дні поспіль, 27-28 грудня, у ЗНУ тривала проектно-діяльнісна гра для аспірантів першого року навчання «Інтеграція Запорізького національного університету до європейського науково-освітнього простору». Цей захід – четвертий, заключний, модуль, який реалізовується у рамках курсу «Європейська проектна культура» (Europroc, Jean Monnet Module «European Project Culture»).
Нагадаємо, науковим керівником даного проекту у ЗНУ є проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи, професор Олександр Гура, академічним координатором – доцент Вікторія Меняйло. До складу учасників проектної групи також увійшли викладачі модуля: проректор з науково-педагогічної роботи Юрій Каганов, доцент кафедри загальної та прикладної екології і зоології Наталія Воронова, заступник декана з проектної діяльності біологічного факультету, доцент кафедри біології лісу, мисливствознавства та іхтіології Володимир Сарабєєв.
Участь у заході взяли близько 50 слухачів аспірантури першого року навчання. До них також приєдналися цього дня доцент Володимир Сарабєєв та викладач китайської мови у Школі Конфуція Ген Ліпін. Для них були проведені підготовчі тренінги та проектно-діяльнісна гра, результати якої планують представити увечорі другого дня на розгляд керівництва вишу. Адже головною метою, яку визначив керівник проекту Олександр Гура на відкритті заходу, є створення спільного проекту із «Забезпечення ефективної професійної підготовки аспірантів (докторантів) в процесі інтеграції ЗНУ до європейського науково-освітнього простору».
У ролі тренерів, які допомагали організовувати роботу груп, виступили проректор з наукової роботи та міжнародної діяльності, доктор психологічних наук, професор Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Тетяна Гура, завідувач кафедри менеджменту освіти та психології ЗОІППО, доцент Тетяна Афанасьєва та методист обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти ЗОІППО, аспірант ЗНУ Іван Копитін.
У процесі тренінгів були застосовані LEGO- та інші ігрові технології навчання, техніка створення колажів, ліплення з пластиліну тощо. Аби активізувати механізм мисленнєвої діяльності учасників процесу та підготувати їх до активної самостійної проектної роботи, тренери запропонували різні форми дослідження оточуючого простору.
По-перше, усі учасники отримали завдання самостійно зробити для себе бейджі. Після короткого знайомства їм було запропоновано спочатку для кожного визначити і записати на папірцях свої очікування від участі у даному заході, а потім сформулювати загальну мету для кожної з груп, на які були розділені учасники гри. У результаті – презентовані очікування склали список завдань, яких мали досягти наприкінці заходу: здобути практичні навички, розвинути творчі здібності, ефективно використовувати комунікацію із колегами, отримати досвід роботи у групах, спільно генерувати нові ідеї тощо.
Визначили також одразу й правила, які мають сприяти цілеспрямованій комунікації: регламент, мобільна тиша, активність, взаємоповага, самостійність організації простору тощо. Цей відкритий список, міг бути доповнений і скорегований, як наразі й усі інші потреби, що актуалізувалися під час спільної роботи над проектом.
Пошукову модель під час дослідницької роботи активізували під час наступного тренінгового завдання: зібрати на території зали 6 різнокольорових кубиків Лего та побудови з них піраміди. Надалі гравці, розподілившись між тренерами за показниками сезону, у який народилися, займалися smart-зарядкою. Із використанням тих самих кольорових кубиків учасники тренінгу мали охарактеризувати свій сезон, настрій тощо.
Цими днями на учасників заходу чекало й багато інших форм роботи. Варто зазначити, що всі вони приваблювали своєю динамікою, інтерактивом, а досвідчені тренери допомагали виконувати завдання, керували перебігом подій та роз’яснювали сутність здійснених учасниками дій.
Усі ці завдання бути спрямовані на формування спільного дослідницького простору та досягання основної мети – створення корисного освітнього проекту.
Проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи, професор Олександр Гура, підбиваючи перші підсумки роботи, наголосив, що «організатори заходу разом з аспірантами відпрацьовували єдине бачення того, як має відбуватися сучасна підготовка докторів філософії у закладі вищої освіти європейського зразка, яким на сьогодні є Запорізький національний університет». Олександр Іванович наголосив на результативності та корисності для всіх учасників й організаторів першого дня проектно-діяльнісної гри.
Це ж засвідчили й результати, які спільно визначили під кінець першого дня всі учасники заходу. Серед здобутків вони виокремили: вміння працювати в команді, підвищення рівня стресостійкості, активізація мисленневої діяльності, розуміння етапів проектної діяльності, нові творчі засоби, які можна використовувати під час навчання й проектної діяльності, та нові знайомства.
Своєю чергою, тренери – професор Тетяна Гура й доцент Тетяна Афанасьєва зазначили, що перший день проектно-діяльнісної гри минув дуже плідно. «Було емоційно, активно, рухомо, розумно, подекуди – напружено, бо потрібно було вирішувати складні ситуації, з якими всі учасники гідно впоралися. Чудово, що й вони самі високо оцінили свою участь у тренінгових вправах».
Фотогалерея:
https://www.facebook.com/pg/univerzp/photos/?tab=album&album_id=2364326296930083
Олена Хлистун