Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Проблеми підготовки до тестування з фізики обговорили в Запорізькому національному університеті

Проблеми підготовки до тестування з фізики обговорили в Запорізькому національному університеті

05.12.2008 10:21 Зовнішнє незалежне оцінювання Семінари

Серія семінарів під загальною назвою “Проблеми навчально-методичного, організаційного та психологічного забезпечення ЗНО в 2008-2009 навчальному році” відбудеться в Запорізькому національному університеті до завершення цього року. Один з них, присвячений підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання з фізики, пройшов наприкінці листопада. Тут розповідали про особливості тестування з дисципліни та давали багато корисних порад щодо проходження оцінювання в цілому.

Відкриваючи семінар, проректор з науково-педагогічної роботи ЗНУ, доктор технічних наук Володимир Волков зазначив, що захід проводиться в Запорізькому національному університеті не випадково – науковці вищого навчального закладу беруть участь у розробці тестових завдань з цілого ряду дисциплін, а наступного року він буде пунктом проведення зовнішнього незалежного оцінювання. Про роль адміністрації середнього навчального закладу у підготовці учнів до ЗНО розповідав заступник директора запорізької фізико-математичної гімназії №28 Володимир Голуб. Він наголосив, що основна роль у підготовці учнів належить учителям, а мета адміністрації школи – створити їм для цього умови. “З огляду на вимоги зовнішнього незалежного оцінювання нам довелося посилити вивчення української та іноземної мов – зазначив доповідач. – Перед нами постала і проблема доцільності відвідування підготовчих курсів, адже пільги для їхніх випускників скасували, однак, практика показує, що набагато легше проходити тестування тим учням, які ці курси відвідували”.
Далі естафету доповідей перейняв завідувач кафедри фізики та методики викладання (ФМВ) ЗНУ, професор Олександр Іваницький. Розповідаючи про використання елементів інноваційних технологій для підготовки учнів до зовнішнього тестування з фізики, він звернув увагу на певну непопулярність серед абітурієнтів природничих наук, зокрема, фізики. “З огляду на те, що зовнішнє тестування з фізики буде проходити невелика кількість учнів, доведеться проводити їх індивідуальну підготовку. Навчання учня буде ефективнішим, якщо забезпечити багаторазове звернення до одного і того ж матеріалу шляхом виконання учнем різних видів діяльності, і необхідною складовою цієї діяльності є виконання тестових завдань,” – зазначив професор. Він також підкреслив, що важливим аспектом такої підготовки буде використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання, зокрема, комп’ютерних моделей та різноманітних комп’ютерних програм, що містять конструктори електричних кіл та інші конструктивні модулі, тестові оболонки та електронні підручники, за допомогою яких можна пройти весь курс фізики в домашніх умовах та спробувати перевірити свої знання. Такі програми, зокрема, наявні на кафедрі фізики та методики викладання ЗНУ, куди можна за ними звернутися.
Ще один представник кафедри ФМВ доцент Юрій Мінаєв виступив із доповіддю «Стратегія підготовки до незалежного тестування з фізики: математика плюс усні вправи». Він зазначив, що вчителі, які протягом останніх десяти років готували своїх учнів до письмового варіанту підсумкової державної атестації за збірником завдань під редакцією І.М. Гельфгата, не мали проблем із підготовкою учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Ю.П. Мінаєв розповів учителям про результати роботи очолюваної ним наукової групи, яка займається проблемами детактики фізики у старшій профільній школі. Були продемонстровані розроблені на кафедрі навчальні комп’ютерні програми, орієнтовані на учнів фізико-математичних класів і студентів молодших курсів вищих навчальних закладів.
Цікавим був виступ доцента кафедри педагогіки та психології ЗНУ Вікторії Овсяннікової про організаційні та психологічні умови підготовки до ЗНО. Перше, на чому вона наголосила, - не потрібно ускладнювати стресову ситуацію, в якій перебуває випускник. “Тестування – це стрес, оскільки це - дорога в майбутнє. Тому необхідно звертати увагу на особливості характеру кожної дитини.
Важливо напередодні тесту відкласти всі книжки і дати “влежатись” у голові матеріалу, який, до речі, потрібно вивчати заздалегідь і поступово. Ще необхідно школярам навчитись саморегуляції, а під час тесту не зациклюватись на складних питаннях, намагаючись їх вирішувати за порядком складності», - розповіла психолог.
Професор, завідувач кафедрою прикладної фізики, декан математичного факультету ЗНУ, Сергій Гоменюк, пригадав, що у 1993 році в Запорізькому університеті вступні іспити з математики проходили у формі комп’ютерного тестування. В той час це викликало не менші хвилювання, ніж незалежне оцінювання - зараз. “Найкращий спосіб позбутись переживань, – зазначив професор, – це тренування, тобто пробні тестування”. Сергій Іванович розповів також про проблеми, розглянуті на всеукраїнській нараді з проблем сучасної фізико-математичної освіти, яку проводив Міністр освіти і науки України Іван Вакарчук.
Пізніше досвідом роботи з підготовки учнів до державної підсумкової атестації та незалежного оцінювання знань поділилась вчитель-методист, кандидат педагогічних наук, яка підготувала чимало переможців олімпіад з фізики як на місцевому, так і на всеукраїнському рівнях, Світлана Білоус. Вона зауважила, що дітей, перш за все, необхідно вчити думати і думати досить швидко. Вона розповіла про структуру тесту та запропонувала на тренінгу ставити оцінку не за кожен тест, а за групу тестів, пов’язаних між собою логічним “ланцюжком”, тобто темою і задачею, тоді це виключатиме можливість випадкового вгадування.
Про фізичний експеримент у тестуванні доповідав старший викладач кафедри ФМВ ЗНУ, кандидат педагогічних наук Андрій Андрєєв. Він наголосив на важливості попередньої підготовки у цьому тестуванні під час лабораторних робіт та фізичних практикумів. Тут елементарні вміння треба відточити до автоматизму, а доcягти цього можна за допомогою підготовчих вправ перед кожною лабораторною роботою, де учні самі себе б перевіряли щодо будови та принципів дії пристроїв.
На завершення про проблемні аспекти системи зовнішнього незалежного оцінювання та про необхідність практичних занять розповів завідувач кафедри фізичного матеріалознавства, професор Василь Гіржон.
Після виступу кожного з доповідачів бажаючі мали можливість поставити запитання. Проблеми, які порушувалися, в основному стосувались недостатньої кількості годин з дисципліни у школі, неузгодженістю навчальних програм з фізики та математики, низькою мотивацією учнів до вивчення предмету.

Схожі новини