Університет Абітурієнту Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / У Запорізькому національному університеті шукають шляхи вдосконалення організації ЗНО з географії

У Запорізькому національному університеті шукають шляхи вдосконалення організації ЗНО з географії

27.12.2008 14:35

Зовнішнє незалежне оцінювання з географії не є загальнообов’язковим. Разом з тим для вступу на деякі престижні напрями підготовки вступникам необхідний буде сертифікат з географії. Для того, щоб якомога якісніше підготувати учнів до тестування, директори та вчителі шкіл, науковці та представники вищих навчальних закладів Запоріжжя та області завітали до Запорізького національного університету, де проходив науково-методичний семінар, присвячений вирішенню проблем, пов’язаних із проведенням ЗНО з географії.

Відкриваючи семінар, проректор з наукової роботи ЗНУ, Олександр Мордвінов зазначив, що без зовнішньої незалежної оцінки знань учнів неможливе забезпечення якісної освіти. Саме тому Запорізький національний університет, підтримуючи освітню реформу та дбаючи про якість проведення тестування, став ініціатором проведення серії науково-методичних семінарів. Керівник районного методичного об’єднання вчителів географії Жовтневого району м. Запоріжжя, вчитель загальноосвітньої школи №2 Наталія Вербицька зупинилася на особливостях зовнішнього незалежного оцінювання з географії, зазначивши, що зміни критеріїв оцінювання завдань призвели до певних непорозумінь. Наприклад, на проходження тестування з географії вступникам надається 120 хвилин, 15 з яких виділяється на інструктаж. При цьому за 105 хвилин абітурієнти повинні відповісти на 60 тестових запитань, що спричиняє для декого з них певні труднощі. У зв’язку з цим Наталія Борисівна наголосила на необхідності створення вчителями відповідної програми для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання та зупинилася на переліку літератури, який стане в нагоді опанування необхідними знаннями та навичками.
Наталя Вербицька звернула увагу і на ті тестові завдання, які викликають найбільші труднощі. Наприклад, для того, щоб за певним визначенням впізнати країну, дитина має досконало знати особливості клімату, кількість населення, назви міст, тощо. Тестові завдання містять також багато розрахунків, отже, окрім географії школяр мусить добре знати і математику. На думку доповідача, деякі питання тестів потребують вузькоспеціалізованих знань з географії. Отже, для того щоб успішно пройти тестування, необхідно приділяти вивченню дисципліни додатковий час. Вступників же необхідно навчити аналізувати поданий матеріал та уважно читати завдання, адже хвилювання та нерозуміння питання призведе до надання неправильної відповіді. Ще однією проблемою є те, що видано велику кількість посібників для підготовки до ЗНО, багато з яких не відповідають вимогам Українського центру оцінювання якості освіти та Міністерства освіти та науки України. Отже, при підготовці до тестування необхідно звертати увагу на літературу, рекомендовану МОН та УЦОЯО.
Про досвід роботи з підготовки учнів до державної підсумкової атестації з географії та незалежного оцінювання знань поділився із учасниками семінару методист Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Микола Стрижак. Він повідомив, що в Запорізькій області участь у тестуванні з географії у 2008 році взяли близько 900 учнів, 64% з яких виконали завдання на низькому та середньому рівні, а 36% на достатньому та високому рівні. Для кращої підготовки до тестування Микола Миколайович порадив вводити тестову форму контролю якості знань починаючи з 6-го класу загальноосвітньої школи.
Свою доповідь «Про особливості роботи вчителів з впровадження зовнішнього тестування (психологічний аспект)» презентувала доцент кафедри педагогіки і психології ЗНУ Олена Андрієнко. Вона наголосила на тому, що при підготовці до ЗНО необхідно звертатись до рекомендацій психологів, адже вступники постійно перебувають у ситуації психологічної напруги. Частково на низькі результати тестів впливає те, що дитина не може опанувати себе, подолати свої страхи. В абітурієнта виникає ситуативна тривожність під час вибору варіанту відповіді на завдання та особистісна тривожність, пов’язана з віковими новоутвореннями. Одним зі шляхів подолання такої проблеми є відвідання пробних тренінгів-тестувань, які проводять у Запорізькому національному університеті.
Аналіз шкільної програми з географії, поради щодо оптимізації роботи над тестовими завданнями й ефективної підготовки до тестування обговорив із колегами старший викладач кафедри теорії та методики фізичної культури і туризму ЗНУ, Сергій Некрасов. Мова йшла про конкретику в навчанні, глибину знань учнів і власне складання тестів. Сергій Андрійович зазначив, що для якісної підготовки до ЗНО необхідно виділяти додатковий час для вивчення дисципліни, адже відведеної кількості годин недостатньо для опанування необхідного обсягу знань.
Загалом семінар пройшов дуже жваво, на ньому було обговорено багато питань стосовно зовнішнього незалежного тестування з географії. Слід зазначити, що окрім спілкування із науковцями, корисною для шкільних вчителів виявилася і книжкова виставка, присвячена різноманітним аспектам зовнішнього незалежного тестування з географії, підготовлена колективом Наукової бібліотеки ЗНУ.

Юлія ЧЕРНЕТА