Університет Абітурієнту Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / ЗНО з історії: сьогодення та перспективи

ЗНО з історії: сьогодення та перспективи

25.12.2008 14:38 Зовнішнє незалежне оцінювання

Семінар, присвячений вирішенню проблем, пов’язаних із цьогорічним незалежним зовнішнім оцінюванням з історії України, став завершальним у низці подібних зібрань, організованих колективом Запорізького національного університету для шкільних вчителів. Усього на восьми семінарах з кожної дисципліни, винесеної на тестування, побувало більше семисот представників шкіл Запоріжжя та області. Кожна така зустріч проходила у формі двостороннього діалогу між науковцями та вчителями-практиками.

Водночас семінар, присвячений вирішенню проблем, пов’язаних із ЗНО з історії України, мав особливе значення. Адже першим на старшокласників та випускників шкіл минулих років у 2009 році чекає незалежне оцінювання саме з цієї дисципліни. На відміну від ЗНО з української мови та літератури, воно не є загальнообов’язковим, та все ж на вчителів-істориків лягає не менша відповідальність, ніж на їхніх колег-філологів. У зв’язку зі скороченням ряду дисциплін, з яких проводиться зовнішнє незалежне оцінювання, для вступу на багато престижних напрямів підготовки необхідно подати сертифікат з історії України. Наприклад, у Запорізькому національному університеті такі сертифікати необхідні при вступі на 16 із 36 запропонованих абітурієнтам напрямів підготовки, розповів декан історичного факультету, відповідальний секретар приймальної комісії, кандидат історичних наук, доцент Віктор Ткаченко.
Допомогти вчителям підготувати вступників до тестування взялися науковці історичного факультету ЗНУ, що фактично, є базовим в нашій країні з підготовки до незалежного оцінювання з історії України. Серед його викладачів – вчені зі світовим ім’ям, за чиїми підручниками навчаються зараз школярі, та науковці, які беруть участь в розробці тестових завдань, наголосив ректор Запорізького національного університету, доктор історичних наук, кандидат юридичних наук, професор Сергій Тимченко. Він відзначив, що сучасний варіант тестів потребує певного вдосконалення. Наприклад, варто надалі включити до них відкриті питання, які б дозволили учням продемонструвати не лише рівень володіння матеріалом, але й здатність критично оцінювати історичні проблеми та особистості. У той же час, до безсумнівних переваг сучасного стану речей можна віднести те, що в школах активізувався інтерес до історії, зазначив Сергій Михайлович.
Автор численних наукових праць та шкільних підручників з історії України, проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи, доктор історичних наук, професор Федір Турченко зауважив, що при впровадженні ЗНО зросло значення підготовчих курсів та самостійної роботи старшокласників. За таких умов, для успішного проходження абітурієнтами тестування, особливого значення набуває їхня участь у тренінгах, що точно відтворюють обстановку офіційного зовнішнього незалежного оцінювання. Низка таких безкоштовних пробних тестувань з кожної дисципліни, винесеної на ЗНО, пройшла на базі Запорізького національного університету.
Для вирішення проблем підготовки до ЗНО необхідно об’єднати зусилля вчених, методистів та вчителів-практиків. Про це йшлося у доповіді кандидата педагогічних наук, докторанта кафедри новітньої історії України Сергія Терна. Водночас Сергій Олександрович згадав про думку директора Українського центру оцінювання якості освіти, професора Ігоря Лікарчука, який був присутній на вступному семінарі “Проблеми навчально-методичного, організаційного та психологічного забезпечення ЗНО в 2008-2009 навчальному році”. Ігор Леонідович висловив переконання, що саме окреслення основних проблем, пов’язаних із новою формою оцінювання якості знань, має неабияке значення для її подальшого вдосконалення. Для того, щоб вивести незалежне зовнішнє оцінювання на якісно новий рівень, потрібно розвінчати певні міфи, пов’язані із тестуванням, що вкоренилися у свідомості наших співгромадян. На цьому акцентувала увагу присутніх старший викладач Запорізького обласного центру моніторингу якості освіти Ольга Петрикевич. Скажімо, твердження про те, що учні загальноосвітніх шкіл гірше підготовлені до проходження тестування з історії України, ніж їхні ровесники, що навчаються у школах нового типу, не відповідає дійсності. Про це свідчать результати минулорічного незалежного оцінювання. Отже, форма ЗНО цілком відповідає своєму основному призначенню – забезпечити рівний доступ до вищої освіти.
У той же час моніторинг виявив певні тенденції, на які слід звернути увагу. Так 56% одинадцятикласників та 57% їхніх батьків у Запорізькій області вважають, що вони недостатньо поінформовані про всі особливості проходження ЗНО. Лише 41% батьків із впевненістю можуть сказати, що їх дитина морально готова до тестування. Оскільки недостатня поінформованість та страх перед ЗНО знаходяться у прямо пропорційній залежності, то велике значення набуває профорієнтаційна та роз’яснювальна робота.
Саме тому під час пробних тестувань у ЗНУ всі його учасники були забезпечені брошурами, що містять конкретні поради, як краще підготуватися до тестування, а також, як необхідно поводитися, якщо під час проведення оцінювання виникають проблеми. Авторами цих методичних посібників стали викладачі факультету соціальної педагогіки та психології.
Доцент кафедри практичної психології ЗНУ, кандидат психологічних наук Аліна Самойлова відзначила, що проходження ЗНО – стресова ситуація для більшості учнів. Для успішного проходження тестування, на думку психолога, учні повинні володіти не лише базовими знаннями, але й певними психотехнічними навичками, зокрема, вмінням долати стрес. Це багато в чому залежить від правильності підготовки старшокласників до тестування, їхнього вміння структурувати знання за допомогою планів та схем. І, звісно, від їхнього внутрішнього настрою на перемогу.
Учитель історії запорізької гімназії № 50 Зінаїда Коган поділилася з присутніми практичним досвідом підготовки учнів до ЗНО. При цьому Зінаїда Борисівна підкреслила, що важливо вміти поєднати державні стандарти шкільної освітньої програми та цілеспрямовану підготовку учнів до проходження тестування. На її думку, цього можна досягнути, враховуючи індивідуальні особливості кожного учня та застосовуючи інноваційні методи навчання. Про вимоги, висунуті до тестування у цьому році, структуру тестів та підручники, за якими можна якісно підготуватися до ЗНО з історії України йшлося у виступі кандидата історичних наук, доцента кафедри історії України ЗНУ Інни Шугальової. У наведеному Інною Михайлівною переліку підручників було багато тих, серед авторів яких були й викладачі Запорізького національного університету. Один з них – професор Федір Турченко. У зв’язку з цим у присутніх вчителів виникло питання, чи не планує Федір Григорович видати додаток до свого підручника для 11 класів, у якому висвітлювалися б історичні події останніх років. Професор пообіцяв, що такий підручник незабаром з’явиться.
А поки що всі присутні на семінарі змогли ознайомитися із тематичною виставкою, організованою для них колективом Наукової бібліотеки ЗНУ. Її працівники включили до експозиції не лише навчальні посібники з історії та збірники тестів, але й матеріали, присвячені різним аспектам підготовки до незалежного зовнішнього оцінювання.

Таміла ТАРАСЕНКО, фото Сергія ШТЕПИ

Схожі новини