
Починаючи новий етап життя, більшість людей стикається з необхідністю адаптуватися до нового середовища. Не є винятком і студенти-першокурсники Запорізького національного університету. Різниця між навчанням у школі й у закладі вищої освіти настільки вагома, що адаптування потребує допомоги професіоналів. Молодь стикається з проблемами соціальної адаптації, а це, передусім, проблема зміни соціальної ролі й оточення; потреба в самоствердженні в колективі, сприйняття нормативно-правових вимог і культурних традицій університету. А для іногородніх студентів ще й адаптація до умов проживання в гуртожитку. Не легко першокурсникам й фізично призвичаїтися до нових умов. Нерідко змінюється режим сну, фізичних та нервових навантажень, харчування тощо.
У рамках допомоги першокурсникам адаптуватися до нових умов 22 жовтня зі студентами інженерного інституту ЗНУ зустрілася практичний психолог відділу виховної роботи університету Ірина Марті.
Зустріч проходила у формі діалогу, спрямованого на те, щоб допомогти студентам-початківцям визначити своє місце в системі вищої освіти. Мотивуючи інтерес студентів до обраної спеціальності, Ірина Вадимівна привітала першокурсників з вибором, який вони зробили на користь технічних спеціальностей, й поцікавилася, яким чином вони обирали свою майбутню професію. Як розповіли студенти, вони обрали технічні спеціальності з дуже різних причин: це – студентські й професійні династії, підсумки ЗНО, спроба знайти себе у технічній галузі тощо.
Подальший діалог було спрямовано на створення атмосфери довіри, а також – визначення, наскільки за минулий час студенти встигли адаптуватися до студентського життя. Питання, які задавала Ірина Вадимівна, допомагали перевірити наскільки студенти-першокурсники встигли познайомитись один з одним; знають де розташовані навчальні кабінети; з якими правами студентів вони вже ознайомилися, наскільки вони обізнані, до кого можна звернутися в тій чи іншій ситуації.
Під час другої частини зустрічі психолог запропонувала студентам пройти кілька тестів. Перший, це – «Анкета моніторингового дослідження адаптації студентів перших курсів», зокрема, спонукав студентів оцінити, наскільки вони готові до навчання в ЗВО; як вони оцінюють свою адаптацію в групі й як процес навчання впливає на налагодження товариських стосунків тощо.
Із розумінням важливості характеристики мотивів навчальної діяльності, яка впливає на якість підготовки професіонала, запропонували студентам пройти тест «Вивчення мотивації навчання». Оцінюючи відповіді цього опитування, можна дізнатися, що саме привело молодь в університет. За результатами тесту виділяються три мотиваційні шкали: «набуття знань», «оволодіння професією», «отримання диплому».
Результати цих опитувань допоможуть як кураторам, так і заступникам деканів корегувати роботу зі студентами своїх факультетів.
Робота з адаптації першокурсників – це лише частина того, чим займається практичний психолог ЗНУ. Вона проводить для студентів індивідуальні психологічні консультації, тренінги, надає психологічну діагностику тощо. Кожен студент, який потрапив у скрутну ситуацію, може бути впевнений, що професійна допомога допоможе йому впоратися з проблемами, побачити позитивне в будь-якій ситуації.
Ірина Марті завжди «поруч у потрібну мить», звертайтеся до неї у навчальний корпус № 4, кабінет 211. Графік прийому: понеділок, середа,четвер з 9.00 до 11.00 та з 13.00 до 16.00.
А для студентів інженерного інституту ЗНУ – кабінет 71. Графік прийому: вівторок, п’ятниця з 9.00 до 11.00 та з 13.00 до 15.00.
Інженерний інститут