У ЗНУ обговорили основні тенденції розвитку європейської вищої освіти та перспективи стратегічного планування в українській вищій школі

Тридцятого липня Запорізький національний університет (ZNU, Zaporizhzhia National University) в рамках семінару «Основні тенденції розвитку європейської вищої освіти та перспективи стратегічного планування в українській вищій школі» відвідали президент Міжнародного фонду досліджень освітньої політики, професор Варшавського університету, екс-заступник міністра освіти і науки Тарас Фініков і професор, директор Інституту економіки Національного університету «Дніпровська політехніка», голова галузевої експертної ради Національного агентства забезпечення якості вищої освіти Артем Бардась. Вони зустрілися з керівництвом ЗНУ, науково-педагогічними працівниками та аспірантами для обговорення важливих питань розвитку вищої освіти, а також інтеграції вітчизняних вишів до європейського освітнього простору.
Під час зустрічі, участь у якій взяли ректор Микола Фролов, перший проректор Олександр Бондар, керівники факультетів і підрозділів, провідні науковці, аспіранти і докторанти, були розглянуті і проаналізовані останні виклики, потреби та тренди розвитку світової вищої освіти, орієнтири та пріоритети трансформації європейської вищої освіти, проблеми української вищої школи, приклади світової практики стратегічного планування вищої школи та українські реалії досвіду організації наукової і освітньої роботи у ЗВО.
Організатором і модератором заходу виступив проректор з науково-педагогічної роботи Юрій Каганов.
На початку заходу Микола Фролов подякував почесним гостям вишу за те, що вони приєдналися до обговорення важливих для Запорізького регіону та всієї країни тем, яким був присвячений семінар. Також він зазначив, що керівництво університету завжди є відкритим до нових ідей, думок, проєктів та зацікавленим у зустрічах з авторитетними і цікавими людьми, а також розширенні наукових і міжнародних контактів.
В рамках цієї зустрічі президент «Міжнародного фонду досліджень освітньої політики, професор Варшавського університету Тарас Фініков, розповів про підсумки реалізації міжнародного освітнього проєкту «Інноваційний університет і лідерство», до якого долучились і представники ЗНУ. Зокрема, він вручив докторантці ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) Вікторії Меняйло, яка стала учасницею вище згаданого проєкту, диплом Варшавського університету за захист мікропроєкту «Формування європейської проєктної культури в академічному середовищі (кейс Запорізького національного університету)».
Перша частина семінару і фахової дискусії була присвячена виступу Тараса Володимировича Фінікова, який презентував доповідь про основні тенденції розвитку європейської вищої освіти та перспективи розвитку стратегічного планування в українській вищій школі. Так, він окреслив тренди розвитку середньої освіти, звернувши увагу на проєкт ОЕСР (OECD) «The Future of Education and Skills Education 2030», мета якого – дослідити більш широку картину та довгострокові виклики, що стоять перед освітою через розробку Learning Framework for 2030; зробити процес розробки навчальних програм більш науково-обгрунтованим та систематизованим за допомогою International Curriculum Analysis; сформувати спільне розуміння знань, умінь, ставлень та цінностей, необхідних для формування майбутнього до 2030 року. На думку Тараса Володимировича, ці документи дадуть чітке бачення цілей і розвитку освітньої системи України.
Крім того, у виступі Тараса Фінікова йшлося про міжнародні дослідження з порівняльного аналізу навчальних програм, навчальних досягнень, глобальних компетентностей, серед яких: цифрова і математична грамотність, критичне мислення, співпраця, творчість та співпереживання, фізичне та медичне виховання. Так, наприклад, OECD Learning Framework 2030 виділяє чотири різні типи знань: дисциплінарні, міждисциплінарні, епістемічні та процесуальні. Крім того, OECD Learning Compass 2030 розрізняє три різні типи навичок: пізнавальні та метакогнітивні, соціальні та емоційні, практичні та фізичні.
Доповідач також розповів про ініціативи ЮНЕСКО у цій галузі, ініціативи Education for Justice, стратегічні програми розвитку ЄС, інструментарій розвитку системи вищої освіти. Зокрема, він зупинився на U-Multirank - це багатовимірний, орієнтований на користувачів, підхід до міжнародного рейтингу вищих навчальних закладів. Він порівнює ефективність вищих навчальних закладів - у п'яти аспектах університетської діяльності: викладання та навчання, дослідження, передача знань, міжнародна орієнтація та регіональна залученість.
Розглянули учасники заходу і сучасну ситуацію в Європі та виклики в системі освіти. Наприклад, багато частин ЄС відчувають дефіцит у певних професіях високої кваліфікації: професіонали ІКТ; лікарі; професіонали в сфері природничих наук, технологій, інженерії та математики (STEM); медсестри та акушерки; вчителі. Також занадто багато студентів закінчують вищу освіту з поганими базовими навичками (грамотність, цифрова грамотність, комп’ютерні навички) та без спектру суміжних навичок (вирішення проблем, комунікації тощо). Все це є предметом майбутнього стратегічного планування.
Також гостям зустрічі були презентовані чотири основні пріоритети європейської освітньої політики: подолання майбутніх невідповідностей у навичках та сприяння вдосконаленню у розвитку навичок; побудова інклюзивних екосистем вищої освіти; забезпечення участі вищих навчальних закладів у розвитку інновацій; підтримка ефективних систем вищої освіти, а також інструментарій дій (відстеження кар’єр випускників та їх подальшої освіти, впровадження моделі цифрової готовності, стратегічна підтримка викладачів вищої освіти, розвиток навичок розробки та викладання навчальних програм тощо).
В ході семінару були розглянуті і проаналізовані стратегічні технології в організації діяльності університету. Серед них: використання API, класи для активного навчання, включення мобільних пристроїв у викладання та навчання, мобільні додатки для корпоративних програм, технології вдосконалення аналізу даних студентів, технології планування та складання навчальних планів учнів, об’єднаний центр обробки даних (в кампусі та хмарі), прогностична аналітика для успіху студентів, шифрування бази даних, інструменти управління ІТ-ресурсами (наприклад, CMDB), системи планування успіху студентів.
Виступаючи перед учасниками семінару, Тарас Фініков звернув увагу на такі світові тенденції у галузі вищої освіти, а саме: швидкий розвиток масового відкритого онлайн-навчання без організаційного зв’язку з будь-якою конкретною установою з меншою вартістю для студентів чи фінансуючих їх агентств; значно більш конкурентний ринок студентів та роботодавців; поєднання технології, конкуренції, фінансування та політики, очікувань студентів та роботодавців; нижчі операційні витрати, більші гнучкість та зовнішня взаємодія, створення певної динамічної екосистеми; прагнення отримати як робочу силу "мультипрофесіоналів»; орієнтація на micro-credentials та RPL (визнання попереднього навчання) тощо. Також учасники семінару проаналізували базові моделі університетів, програму діяльності Кабінету Міністрів України (червень 2020), показники та очікувані результати розвитку вищої освіти, приклади національних стратегій розвитку системи освіти у світі та особливості стратегії розвитку українських університетів.
Під час заходу доповідач Тарас Фініков відповів і на актуальні запитання науковців, які стосувались якісного і ефективного функціонування онлайн-освіти, факторів вибору університетів вступниками, якості навчальних програм, зміни моделей системи фінансування університетів, механізмів мотивування до навчання, державної політики і державної підтримки системи освіти тощо.
В рамках цього семінару Тарас Фініков подарував ЗНУ для поповнення бібліотечного фонду фахову літературу, перекладену з польської мови, а саме книжки: «Університет у добу перемін», «Закон Республіки Польщі про вищу освіту і науку». В свою чергу, Юрій Каганов зауважив, що саме на таких заходах з’являються нові ідеї, які формуються в наукові підходи і методології, що будуть сприяти розвитку системи вищої освіти. Наприкінці зустрічі Юрій Каганов вручив Тарасу Фінікову сертифікат учасника міжнародної науково-практичної конференції «Європейська проєктна культура в Україні: стан, проблеми, перспективи», яка нещодавно була проведена у ЗНУ, а також передав сертифікати науковцям Варшавського і Яґелонського університетів. Юрій Олегович подякував гостям заходу за нові знання, а всім учасникам за їх участь у цікавому та змістовному заході та висловив сподівання на подальшу наукову співпрацю.