Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Науковці та студенти ЗНУ віднайшли цінні фрагменти сінопської амфори під час археологічної експедиції на Мамай-горі

Науковці  та студенти ЗНУ віднайшли цінні фрагменти сінопської амфори під час археологічної експедиції на Мамай-горі
26.08.2020 13:20 Все Головні новини Факультети Історичний Історичний факультет ЗНУ (ZNU Zaporizhzhia National University) Археологічна практика на Мамай горі

Цьогорічна археологічна експедиція викладачів і студентів історичного факультету ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) до с. Велика Знам’янка на курган Мамай-гора, що вже понад 30 років щоліта зустрічає молодих археологів та їх керівників, добігла кінця і здивувала багатьма цікавими знахідками.

Відзначимо, що дослідження проводила археологічна лабораторія Запорізького національного університету під керівництвом Геннадія Тощева та Світлани Андрух, за участі студентів та волонтерів.
Учасники археологічної експедиції ЗНУ, що працюють на легендарній Мамай-горі, що знаходиться в Кам'янсько-Дніпровському районі - на кордоні Запорізької і Херсонської областей, зробили багато цікавих знахідок. Одним із головних відкриттів цього сезону на Мамай-горі, на думку вчених і археологів, є віднайдення фрагментів сінопської амфори. Зокрема, як повідомляють учасники експедиції в соцмережах - на сторінці Мамай-Гора, фрагменти сінопської амфори розкопали в перші дні експедиції під час дослідження кургану епохи бронзи. (Сінопа – грецька колонія на південному узбережжі Чорного моря, зараз територія Туреччини). Амфора була розбита і декількох фрагментів не вистачало. Однак археологам вдалося знайти клеймо, а на території ногайської частини пам'ятки - ще одне. Клейма можуть допомогти визначити більш точне датування знахідки та зробити важливі висновки про наявність населення і конкретних торгівельних зв’язків. Визначити датування сінопської амфори допоміг Олег Фатєєв - член археологічної експедиції, який спеціалізується на античної кераміці. Він шукав аналоги знайдених клейм в каталогах і знайшов їх в фотокопії рукописного невиданого каталогу. Датування клейм 20-10 рр. ІІІ ст. до н.е.
На думку археологів, сенсаційність цієї знахідки полягає в тому, що абсолютна більшість пам’яток скіфського часу тут датуються V-IV ст. до н.е. Клеймо, яке давало найпізніше датування, відноситься або до 285 або до 305 р. до н.е. Після цього, на думку вчених, тут впродовж багатьох десятиліть була порожнеча, «хіатус». І от, два невеличких фрагмента кераміки, віднайдених для науки племенем Мамай-гори, фіксують повернення життя до нашого степу та відродження економіки, зокрема торгівлі з грецькими полісами вже в кінці III ст. до н.е. Ці історичні припущення та гіпотези будуть і далі досліджуватись і уточнюватись вченими-археологами та істориками. Тож, на нас чекає ще багато цікавих відкриттів. А попереду у археологів – завершення розкопок, збір табору і системна робота по опрацюванню матеріалу.
Детальну інформацію про знахідки та про можливість підтримати роботу археологічної експедиції можна знайти за покликанням: https://www.facebook.com/mamaigora