«Галактика Цукерберга» факультету журналістики зустрічала нових друзів – школярів та студентів Хортицької національної академії

У ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) «Галактика Цукерберга» в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» зробила святкову просвітницьку подорож із 25 допитливими учасниками навколо трьох планет «Інформаційні ризики онлайн-ігор» (із медіатренеркою, д.соц.ком., проф. В.А. Ковпак), «Ера онлайн-шпигунів та антисоціальних мереж» (із медіатренеркою, к.філол.н., доц. Н.М. Лебідь) та «Інтернет як джерело інформації: фактчекінгові прийоми» (із медіатренером, к.пед.н., доц. В.В. Костюком). Проєкт виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольств США та Великої Британії, у партнерстві з МОН України та Академією української преси.
Традиційно креативне знайомство дало змогу учасникам дізнатися більше один про одного, що об’єднало спільноту у справжню команду. Перевірити, наскільки гнучким є мислення для виконання вправ з інфомедійної грамотності: всім присутнім допоміг тест Струпа. Тож до аналізу відеоігор учасники були теж готові. Опитування в чаті виявило, що більшість є активними користувачами такого засобу масової комунікації, вони добре орієнтуються в жанрах (екшн, стратегії, пригоди, рольові ігри, логічні ігри, симулятори). Разом виявили й позитивний бік (розвиток пам’яті, уваги, образного та логічного мислення, вміння самостійно приймати рішення, формувати прогнози) та негативні ризики (ефект зомбування, занурення у віртуальний світ, наративи жорстокості тощо) такого медіаповідомлення, як відеоігри. Спільне спостереження за трейлерами аналізованих відеоігор допомогло визначити їхні медіамеседжі. «5 правил для інформаційної безпеки в онлайн-іграх» зафіксували на сторожі першої «планети».
На другій планеті чекала «ера онлайн-шпигунів та антисоціальних мереж». Учасники виявили неабияку активність під час опитування щодо використання гаджетів для занурення в соціальні мережі, топових сайтів, куди заходять найчастіше. Ці дані цікаво було порівнювати з офіційною статистикою. Як працюють онлайн-шпигуни? Геолокації, додатки з рекламним модулем, безкоштовні додатки без реклами – скрізь чатує небезпека щодо конфіденційності. Як захиститися у світовому павутинні? Корисні «лайфхаки» неабияк знадобилися подорожувальникам по Галактиці Цукерберга. Виявляється, є корисні сервіси (Reddit), є секретні чати у Telegram, є доповнення, що блокують збір інформації. Дуже приємно, що учасники, які захотіли приєднатися повторно до тренінгу, ділилися знайденою ними актуальною інформацією з теми й чат «горів» від відповідей.
Озброївшись від небезпеки в соціальних мережах, фактчекінгові прийоми відпрацьовували на фейковому матеріалі на актуальну тему коронавірусу, що поширювався якраз-таки соціальними мережами. Завдання було не з легких: кожне речення містило маркер фейковості, – тож інфомедійно грамотні учасники розбирали їх «по цеглинках». Вразило, що першим виявленим маркером майже всі назвали відсутність згадок про офіційні джерела, що свідчить про зростання покоління, яке завдяки програмі «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» за підтримки IREX стає медіаграмотним.
Також 22 грудня більш ніж 40 учасників зареєструвалось на вище зазначені тренінги, що засвідчило популярність тренінгових сесій в рамках проєкту «Галактика Цукерберга» (за керівництвом Н.І. Тяпкіної, медіатренерки, к.філол.н., доцентки). Цього разу розпочали з прокачування навичок фактчекінгових прийомів у використанні інтернету як джерела інформації. О.В. Усманова, медіатренерка, к.філол.н. доцентка разом із учасниками виявила, що більшість проводять фактично пів доби в Інтернет-просторі. Активна авдиторія досліджувала з медіатренеркою, чи дійсно в Чернівецькій області зріє унікальне ананасове поле, перевіряла фотоповідомлення на істинність, розрізняла традиційні та нові медіа. Динамічно та змістовно верифікували й інтернет-ресурси.
У контексті небезпеки онлайн-ігор проаналізували небезпечні для підлітків онлайн-ігри в соціальних мережах: «Момо», «Феї». «Синій кит». А серед антисоціальних мереж топовою виявили Whats App, що найбільше отримує доступ до пакета даних. Цікаво, що кожен тренінг давав інформацію, необхідну для розуміння наступного. Команда, напрочуд активна, небайдужа та обізнана, рефлексувала вдячними відгуками та коментарями.
Реєстраційна форма IREX
Реєстраційна форма «Галактики Цукерберга» https://forms.gle/L2u2vfHyDqnm6p8q7