На платформі РОНІК в ЗНУ провели аналітичний семінар з підвищення кваліфікації вчителів біології та хімії
У ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) тривають заходи із підвищення кваліфікації для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти на платформі Регіонального освітньо-наукового інноваційного комплексу (РОНІК). На цьому тижні у виші розпочали низку аналітичних семінарів для вчителів-предметників з теми «Аналіз типових помилок абітурієнтів, виявлених під час тренінгових сесій із підготовки до ЗНО-2021». Перший такий семінар, що відбувся 12 квітня, був присвячений предметам «Біологія» та «Хімія».
Його організували і провели в режимі онлайн представники інноваційної освітньої платформи РОНІК, відділу доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування та біологічного факультету ЗНУ. Координувала роботу засідання начальниця відділу доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування, доцентка Галина Микитів. Із привітальним словом до учасників зібрання звернулися керівник проєкту РОНІК, проректор із науково-педагогічної та навчальної роботи ЗНУ Олександр Гура та декан біологічного факультету, професорка Людмила Омельянчик. Спікерками, які представили аналіз типових помилок, що були допущені учасниками безкоштовних пробних тренінгів із предметів ЗНО, виступили доцентка кафедри генетики та рослинних ресурсів Олена Войтович та доцентка кафедри хімії Вікторія Генчева.
Учасниками аналітичного семінару стали понад 20 вчителів закладів загальної середньої освіти та професійно-технічної освіти Запорізької та інших областей. Зокрема, тут були представлені загальноосвітні заклади м. Запоріжжя, а також Запорізької, Харківської та інших областей. Зокрема, серед його учасників були представники ЗЗСО Бердянського, Василівського районів, Олексіївський навчальний центр тощо.
На початку зібрання його організатори окреслили основні завдання: провести аналіз помилок, яких припустились учасники безкоштовних пробних тренінгів із ЗНО-2021, котрі нещодавно відбулися на базі ЗНУ. Це робиться для того, аби викладачі-предметники мали інструменти щодо покращення рівня знань випускників шкіл, необхідних абітурієнтам для проходження ЗНО й, відповідно, для успішного складання ними предметів, які дозволять їм вступити на обрану спеціальність.
Доцентка кафедри генетики та рослинних ресурсів Олена Войтович провела презентацію за результатами пробного тестування з предмету «Біологія», яке відбулося на базі ЗНУ 14 березня і в якому взяли участь 68 старшокласників. Формат проведення тестування відповідав реальному ЗНО: тривалість 150 хв, 50 завдань, які були розподілені за п’ятьма відповідними розділами. Максимальна кількість балів, яку могли набрати учасники, становила 82.
Доповідачка під час презентації охарактеризувала розподіл завдань за тематичними розділами й надала аналіз найбільш типових помилок, яких припустилися тестувальники. Зокрема, вона відзначила, що найбільш обізнані учні в розділі «Організм людини як біологічна система». Проте найбільшу увагу вчителі біології мають тут звернути на вивчення функціонування системи кровообігу людини, що також викликає труднощі під час виконання завдань учасниками тестування.
Найбільшої кількості помилок учні припускаються в розділах, що стосуються хімічного складу, структури й функціонування клітин, генетики та спадковості, а також – питань екології та біорізноманіття. Докладно зупинившись на окремих складнощах, доповідачка наголосила, що гарних результатів під час вивчення розділів біології можна досягнути лише за умов комплексного вивчення й повторення, закріплення матеріалу, який має розглядатися не лише в рамках окремих тем, а також й під час вивчення інших розділів, де цей матеріал буде представлений на різних рівнях розвитку біологічного світу.
Так, для закріплення знань щодо молекулярного рівня має розглядатися як ланцюжок, що об’єднує «молекулярний склад – структуру – властивості – функції». Окрім цього, спікерка наголосила на тому, що більше уваги має приділятися вивченню біологічних понять й особистостей видатних біологів, які здійснили ключові відкриття в цій галузі. Адже в текстах таких завдань вже містяться підказки, якщо їх правильно використовувати. Також біологинею було представлено алгоритм розв’язання задач з генетики тощо. А ще, Олена Миколаївна надала важливу пораду вчителям: не намагатися готувати дітей до складання ЗНО за тестовими завданнями, а робити акцент на глибокому комплексному вивченні програмних тем із предмету «біологія», що формує основи аналітичного мислення в учнів з предмету
Надалі результати аналізу типових помилок, що були представлені у тестових зошитах з предмету «Хімія», надала доцентка біологічного факультету Вікторія Генчева. Вона представила таблицю процентного виконання учнями завдань, яких було 52. Доповідачка також докладно охарактеризувала тестові завдання й задачі з хімії, що були представлені в розділах «Органічної» та «Неорганічної хімії», й. зокрема зупинилася на тих, які викликають найбільше труднощів в учнів. Окрім іншого, вона наголосила на важливості для вступників розпізнавати колір сполук, що є продуктом хімічної реакції, що може допомогти у виконанні завдань, тощо.
Враховуючи представлений аналіз типових помилок і цінні поради освітян, наразі вчителі-предметники отримали дієві інструменти, які допоможуть учням випускних класів добре підготуватися до вдалого проходження основної сесії ЗНО, отже мати гарні результати під час вступу до ЗВО. А самі учасники аналітичного семінару одержать електронний сертифікат, де вказуватиметься 4 робочі години в рамках підвищення кваліфікації для вчителів хімії та біології. Документ вони зможуть роздрукувати самостійно. А також на електронну пошту кожен отримає додаткові електронні матеріали для самостійного опрацювання, це – тестові зошити минулого року.
Після завершення презентацій вчителі-предметники висловили вдячність за добре організований семінар й докладні презентації, які стануть їм у пригоді під час підготовки учнів до складання ЗНО.
Насамкінець зустрічі її координаторка Галина Микитів запросила учасників-випускників ЗНУ, приєднатися до Асоціації випускників університету. А ще, вона повідомила, що, за умови підписання договору про співпрацю між ЗНУ та ЗЗСО, який представляють учасники семінару, вони зможуть отримувати повідомлення й запрошення до участі в заходах, які пропонує університет для керівництва, вчителів та учнів. Адже ЗНУ проводить щороку значну низку заходів, що допоможуть їм бути успішними.
Окрім іншого, присутніх на зустрічі запросили взяти участь у найближчий події – Школі лідерів учнівського самоврядування, яка розпочинає свою роботу з 17 квітня (передбачувано, цього року онлайн) на базі ЗНУ. Це – цікавий й корисний для особистісного розвитку молодої людини захід, що передбачає тренінги, конкурси тощо, а також – грошову премію за кращий розроблений учасниками проєкт.
Графік наступних аналітичних семінарів за результатами безкоштовних пробних тренінгів із ЗНО:
14 квітня 2021 р. 16.00 Іноземні мови
14 квітня 2021 р. 16.00 Українська мова та література
15 квітня 2021 р. 16.00 Математика
16 квітня 2021 р. 16.00 Історія України
Згідно з карантинними обмеженнями, семінари проходять на платформі Zoom. Охочі взяти у них участь мають зареєструватися особисто за покликанням: https://signup.znu.edu.ua/index.php?r=student%2Fregistration&id_group=73
Ідентифікатори і паролі будуть відправлені зареєстрованим учасникам на електронну пошту, вказану при реєстрації. За детальною інформацією також можна звернутись до відділу доуніверситетської підготовки, профорієнтації та працевлаштування Запорізького національного університету за адресою:
м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 66 б (навчальний корпус № 2), каб. 204, 209,
а також за телефонами: (061) 289-12-96, (061) 289-12-86.
E-mail: vdpp_znu@ukr.net .
Приєднуйтеся до офіційних сторінок ЗНУ в соціальних мережах:
Фейсбук: https://www.facebook.com/univerzp
Інстаграм: https://www.instagram.com/znu.official/
Телеграм: https://t.me/znu_official
Ютуб: https://www.youtube.com/user/ZNUofficial/featured
Олена Хлистун