На факультеті журналістики відбулося засідання круглого столу «Комунікація європейських цінностей через журналістську освіту»

Нещодавно факультетом журналістики Запорізького національного університету (ZNU, Zaporizhzhia National University) провели засідання круглого столу «Комунікація європейських цінностей через журналістську освіту». На заході були присутні: декан факультету Віктор Костюк, модераторка заходу – заступниця декана з міжнародного співробітництва та проєктного менеджменту Катерина Сіріньок-Долгарьова; доценти кафедри журналістики Юлія Любченко, Олена Усманова, Павло Мірошниченко та інші. Спікерами засідання круглого столу стали: журналіст, медіатренер та експерт із медіа й журналістської освіти відділу політики та навчання Deutsche Welle Akademie (Німеччина) Ерік Альбрехт; президент, професор European Journalism Training Association (Нідерланди) Ніко Дрок; журналіст, медіа-тренер, засновник Interlink Academy, (Німеччина) Вернер Еггерт; журналістки, медіа-експертки громадських об’єднань «Український інститут медіа та комунікації» Діана Дуцик та «Накипіло» Наталія Курдюкова.
У своїй доповіді Ерік Альбрехт зазначив, що сьогодні журналістика стикається з низкою викликів, а це – цифровізація, яка постійно змінює спосіб роботи журналістів та медіа-професіоналів; інтернет-джерела, що створили нові форми, такі як журналістика даних тощо. Він зазначив, що інтернет змінив потоки доходів, і поставив життєздатність ЗМІ під загрозу. Як відповіді на ці виклики Ерік Альбрехт пропонує ЗМІ та викладачам студентів-журналістів постійно адаптуватися до потреб сектору та суспільства; визначити освітні потреби майбутнього; функціонувати як інкубатори для майбутніх тенденцій. Таким чином, викладачі готуватимуть медіа-професіоналів, які перебуватимуть на передовій інновацій. Звернув увагу присутніх Ерік Альбрехт і на необхідність навчання медіа-професіоналів на всіх етапах їхньої кар’єри.
Концепції цінностей і ролей в європейській журналістській освіти присвятив свій виступ Ніко Дрок. Він зазначив, що журналістика – одна з центральних інституцій нашого суспільства, а її найважливішими елементами є зосередження уваги на пошуку істини, служіння громадянам, правильне представлення фактів тощо. Чимало уваги доповідач приділив двом основним журналістським ролям: ролі розповсюджувача, яка зосереджена навколо швидкого розповсюдження новин (швидка журналістика), та ролі того, хто розслідує (повільна журналістика), яка зосереджена на журналістських розслідуваннях. Він звернув увагу, що порівняно із середнім показником для Європи, українські викладачі більш позитивно ставляться до ролі розповсюджувача ніж більшість інших регіонів, проте зазначив, що на практиці важливі обидва види журналістики.
Про практичний підхід Академії Interlink до обміну європейськими цінностями розповів Вернер Еггерт. Головну увагу доповідач приділив реалізації європейських цінностей. «Наш підхід полягає в тому, що ми – не проповідники певних речей, а намагаємося заохочувати учасників на наших заняттях, – зазначив Вернер Еггерт. – До того ж, ми часто змінюємо наші програми відповідно до регіонів та потреб ринку». Значну увагу організатори програми приділяють етичним моментам у роботі журналіста, зокрема втручанню в приватне життя. Поділився спікер і власним досвідом роботи в Україні. Він звернув увагу на те, що більшість тренінгів для журналістів відбуваються в Києві, і, нерідко, англійською мовою. Натомість, Вернер Еггерт вважає за необхідне проводити заняття в регіонах і українською мовою.
Тому, чи можливо реформувати українську журналістську освіту за європейським зразком, присвятила свій виступ Діана Дуцик. Вона окреслила основні проблеми української журналістики. А саме: філологія замість журналістики; теорія замість практики; авторитарний підхід; брак професійних навичок у випускників; формальний підхід до побудови навчальних програм. Доповідачка провела порівняльний аналіз освіти та навичок журналістів у ХХ та ХХІ століттях. Зокрема, вона зазначила, що сучасний журналіст має вміти створювати мультимедійні історії; програмувати, взаємодіяти з аудиторією; вести блог; перевіряти інформацію тощо. «Ми не пропонуємо єдино можливий підхід до викладання, – зазначила Діана Дуцик, – але показуємо, де є нові можливості та перспективи, в тому числі для саморозвитку, спонукаємо бути гнучкими і відповідати викликам часу».
Про діяльність «Школи універсальних редакторів» і про те, чим займається «Накипіло» розповіла Наталія Курдюкова. Зокрема, вона зазначила, що з 2015 року «Накипіло» співпрацює з Deutsche Welle Akademie. Основний проєкт сумісної діяльності – це програма підтримки громадянської журналістики. За минулий час було проведено понад 60 тренінгів для регіональних журналістів, активістів та студентів; 4 всеукраїнські форуми «Я — громадянський журналіст»; 10 хакатонів, де слухачі розробляли або допрацьовували власні проєкти тощо. А в 2020 р. розпочала роботу «Школа універсальних редакторів», в якій працюють понад двадцять українських та європейських тренерів, а навчання відбувається за 4-ма модулями. Звернула увагу Наталія Курдюкова і на те, що нині відкрито набір слухачів у «Школу універсальних редакторів-2021».
Нагадаємо: днями Запорізький національний університет вчергове виступив осередком наукової події міжнародного рівня: конференція «Європейські цінності в українській освіті: виклики та перспективи», організована в рамках міжнародного проєкту «Erasmus+ Jean Monnet Module “European Values in Literary Arts”» (599918-ЕРР-1-2018-1-UA-EPPJMO-MODULE EUVOLIA), об’єднала в стінах ЗНУ 265 науковців, викладачів, студентів, публічних інтелектуалів і менеджерів освіти з усіх регіонів України та чотирьох європейських країн: Нідерландів, Швеції, Великої Британії й Німеччини. Тож вказаний захід відбувся саме в рамках цього масштабного проєкту.