Університет Вступнику Навчання Наука Міжнародна
діяльність
Студентське
самоврядування
Новини пресслужби ЗНУ / Новини / Учасники проєкту «Erasmus+ KA2 MultiEd» вивчали методологію CLIL під час навчального візиту до Естонії

Учасники проєкту «Erasmus+ KA2 MultiEd» вивчали методологію CLIL під час навчального візиту до Естонії

Учасники проєкту «Erasmus+ KA2 MultiEd» вивчали методологію CLIL під час навчального візиту до Естонії
16.11.2021 11:50 Все Головні новини Факультети Іноземної філології MultiEd ZNU Zaporizhzhia National University факультет іноземної філології проєктна діяльність міжнародна діяльність навчальний візит MultiEd

Наприкінці жовтня викладачі ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) здійснили п’ятиденний навчальний візит до Естонії в межах реалізації міжнародного освітнього проєкту «MultiEd»«Розвиток потенціалу підготовки учителів іноземної мови як шлях до впровадження багатомовної освіти та європейської інтеграції України» за програмою «Erasmus+ KA2». Доцентки кафедри англійської філології та лінгводидактики Наталя Надточій, Марина Залужна і старша викладачка кафедри теорії та практики перекладу з англійської мови Вікторія Погонець відвідали естонські міста Таллінн, Тарту та Нарва. Візит був присвячений ознайомленню зі специфікою застосування методології інтегрованого навчання предмету і мови (CLIL) у навчальних закладах Естонії.

Варто відзначити, що це був перший очний візит до європейських партнерів за проєктом «MultiEd» із метою комплексного вивчення досвіду та ефективних практик використання мовного занурення в процесі навчання іноземної мови у навчальних закладах різних рівнів освіти. Організатором і координатором усіх заходів стала менеджерка проєкту від Тартуського університету Олександра Головко.

У ході навчального візиту представниці ЗНУ познайомилися з особливостями організації діяльності викладачів, підготовки навчальних матеріалів та проведення оцінювання в рамках методології CLIL в естонських вишах. Вони відвідали Естонський центр мовної інтеграції «Eesti keele maja» і взяли активну участь у засіданні круглого столу з обговорення проблем мовної політики та багатомовності в Естонії. Захід модерувала директорка центру Ірена Каосаар, яка, до речі, кілька разів відвідувала ЗНУ як тренерка й експертка з багатомовної освіти.

Програма дала можливість відвідати дошкільний навчальний заклад «Tareke kindergarten», побувати на заняттях за методикою мовного занурення, проаналізувати їх, а також обговорити переваги та проблеми CLIL та мовного занурення з вихователями закладу та директоркою Еленою Коноваловою. Після закладів дошкільної освіти учасниці відвідали загальноосвітні школи: Tallinna Pae Gümnaasium (м. Таллінн), Аleksander Puškini school (м. Тарту), Vanalinna Riigikool (м. Нарва). Взяли участь у засіданнях круглих столів із керівництвом закладів та викладачами, що спеціалізуються на застосуванні методології CLIL та мовного занурення Ізабелою Рітсаар, Аліною Бразіудене й Тетяною Степановою. Педагоги обмінялися думками щодо стратегій впровадження програм мовного занурення та інтегрованого навчання предмету й мові в Естонії.

Крім того, протягом візиту викладачки ЗНУ зустрілися в Тартуському університеті з координатором грантових програм Егле Румел да Коста та обговорили напрямки міжнародної діяльності та проектного менеджменту Тартуського університету, а також особливості реалізації спільного із ЗНУ проєкту «MultiEd». У Нарвському коледжі Тартуського університету взяли участь у семінарі з обміну досвідом «Підготовка вчителів у Нарвському коледжі та підвищення кваліфікації вчителів в Естонії» із проректором з навчальної роботи Нарвського коледжу Пірет Картнер та програмним менеджером Денисом Ларченко.

Родзинкою навчального візиту стала участь у масштабному освітньому заході – VIII Міжнародній конференції «Тенденції та проблеми методології CLIL та навчання англійської мови» (м. Нарва), спікерами якої стали фахівці з Естонії, Німеччини, Іспанії, Великої Британії, США. Представниці ЗНУ долучилися до дискусії з найбільш актуальних проблем та новітніх підходів до викладання англійської мови в сучасних реаліях.

У результаті візиту учасниці дізналися про особливості впровадження методології CLIL в естонських освітніх закладах, ознайомились з викликами використання мовного занурення та успішними прикладами їх подолання, мали змогу спостерігати та аналізувати застосування CLIL на практиці, дізналися про планування CLIL-занять, підготовку навчальних матеріалів для них, способи організації освітнього простору, що максимально сприяє мовному зануренню. Викладачки також обговорили з естонськими колегами стратегії оцінювання в рамках методології CLIL, принцип наступності та організацію співробітництва вчителів. Особливу увагу при цьому приділили актуальному питанню використання CLIL та мовного занурення під час дистанційного навчання.

Доцентка Наталя Надточій поділилася своїми спостереженнями: «Систематизувавши досвід, отриманий у ході навчального візиту, можу сказати, що впровадження CLIL та мовного занурення в Естонії відбувається за такими принципами. По-перше, програма багатомовної освіти в Естонії є державною, а участь у ній є добровільною для батьків, дітей та навчальних закладів. По-друге, при застосуванні методології CLIL однаково важливими є предмет, мова та навички навчання, а обсяг навчання іноземної мови в програмі складає не менше ніж 60%. По-третє, існують різні форми занурення (раннє, пізнє, часткове). Співробітництво викладачів – важливий фактор успіху програми, де при цьому працює принцип: один учитель одна мова».

Доцентка Марина Залужна, аналізуючи досвід естонських колег, відзначає: «Побачивши на практиці, як організоване навчання за методологією CLIL в Естонії, ми з'ясували, що до переваг CLIL та мовного занурення можна віднести: розширення міжкультурних компетенцій учнів; розвиток навичок спілкування іноземною мовою у звичному середовищі; розвиток когнітивних здібностей, мислення та розкриття творчого потенціалу учнів; підвищення мотивації учнів, їхньої впевненості у власних силах; тренування всіх мовленнєвих навичок одночасно; не потребує додаткових навчальних годин».

Старша викладачка Вікторія Погонець, у свою чергу, ділиться такими враженнями від візиту: «Особливо захоплює високий рівень співробітництва та підтримки як дітей та батьків, так і вчителів та викладачів з боку керівництва навчальних закладів. CLIL та мовне занурення позитивно впливає на результати навчання та особистість кожного учасника освітнього процесу».

Учасниці стажування вважають, що в перспективі набуті під час візиту знання можуть бути застосовані в ЗНУ для оновлення освітніх програм і навчальних планів. На факультеті іноземної філології триває розробка та впровадження нових дисциплін англійською мовою із застосуванням методології CLIL, зокрема «Методологія CLIL», «Мова. Культура. Суспільство» тощо. У майбутньому планується проведення методичних семінарів із впровадження методології CLIL та мовного занурення в рамках підвищення кваліфікації вчителів міста й області, міжкафедральних семінарів для викладачів ЗНУ, які викладають немовні дисципліни англійською мовою, підготовка наукових публікацій і доповідей на конференціях.

Результати навчального візиту за проєктом «MultiEd» до Естонії ще раз доводять перспективність методології CLIL та мовного занурення для вдосконалення програм підготовки здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра та магістра спеціальностей «Філологія» та «Середня освіта» в Запорізькому національному університеті.

 

 

 

 

Схожі новини