Розробники інформаційної системи управління ЗНУ поділилися досвідом зі здобувачами вищої освіти спеціальності «Економічна кібернетика»

Днями на кафедрі економічної кібернетики ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) відбувся оналайн-вебінар у форматі дискусії на тему «Комп’ютерні системи управління закладом освіти: основні принципи, досвід, перспективи».
Своїм досвідом зі створення комп’ютерні системи управління закладом освіти поділилися зі студентами 1-3 курсів економічного факультету (освітня програма «Економічна кібернетика» та інші) викладачі кафедри економічної кібернетики – розробники комп’ютерної програми, яка функціонує зараз у Запорізькому національному університеті.
Основне завдання цієї зустрічі її організатори визначили так: аби потім студенти мали можливість взяти безпосередню участь у розробці таких продуктів, як і у створенні самостійних розробок, що здійснюватимуть під час навчання.
Відкрила засідання завідувачка кафедри економічної кібернетики Наталія Максишко. Вона коротко окреслила завдання вебінару-дискусії та представила його учасників. А також наголосила на важливості економічної кібернетики в сучасному світі як механізму керування економічними й управлінськими процесами, основним завданням яких є сталий розвиток, забезпечення життєздатності й взаємодії всіх ланок системи (економічної системи підприємства, фірми, організації тощо). Основним призначенням інформаційних систем є збирання, обробка, аналіз інформації тощо з метою керування процесами управління в економіці.
Серед основних розробників інформаційної системи управління «Ректорат-Деканат-кафедра», яка функціонує вже близько 20 років в ЗНУ та дозволяє ефективно керувати діяльністю університету, – професор кафедри економічної кібернетики Ігор Козін,
Спілкуючись із молоддю, пан Ігор представив розробку, ознайомив із її основними рисами студентів-учасників заходу й запропонував під час обговорення обмінятися досвідом та подискутувати.
Розповідаючи про історію створення системи управління ЗНУ, він наголосив, що починали майже «з нуля» й левову частку робіт тоді доводилося розробникам здійснювати фактично вручну. Він згадував: «Ми вже тоді забезпечували автоматизацію систем керування діяльністю банків, що дозволило нам звернутися й до розробки системи адміністрування університету. Так і виникла ідея зробити інформаційну систему керування в ЗНУ. Зараз вже існує багато подібних систем як у світі, так і в Україні, вони, здебільшого, стандартизовані. Ми ж самі почали розробку власної оригінальної інформаційної системи. Тож мали вирішити низку проблем, що пов’язані із розробкою її компонентів, вибором інструментарію тощо. Надалі треба було створити систему відомостей, організувати роботу с документацією, наказами, дипломами, додатками, контингентом (викладачі, студенти), автоматизувати управління освітнім процесом (СЕЗН Moodle ЗНУ), адміністрування (Ректорат, Деканат). Наразі така система успішно функціонує в ЗНУ. Якщо виникають якісь зауваження щодо її роботи, ми намагаємося її вдосконалювати».
Також розробник докладно розповів студентам про структуру, завдання й функціонування, контент інформаційної системи управління університетом. Окремо розглянули й питання, з якими стикається розробник на початку створення будь-якої інформаційної системи управління робочим процесом. Важливими моментами при цьому є такі: збір інформації з різних баз, забезпечення взаємодії експорту-імпорту в рамках функціонування інформаційної системи управління.
Обговорили також вибір обладнання для забезпечення функціонування інформаційної системи, впровадження в роботу підприємства, інші труднощі, із якими стикається розробник, аби забезпечити максимум автоматизації в процесі керування.
Ігор Козін пообіцяв й надалі продовжити ділитися зі студентами секретами створення інформаційних систем з управління – уже під час занять.
Участь у дискусії, що розгорнулася після доповіді, взяли й інші представники кафедри економічної кібернетики – Олег Баштанник і Дмитро Очеретін, а також студенти. Останнім, зокрема, запропонували вже сьогодні приєднатися до розробки забезпечення інформаційної системи в ЗНУ, наприклад, забезпечити керування студентським самоврядуванням. Згадали й розробки студентів спеціальності «економічна кібернетика», які вже використовують у життєдіяльності вишу.
Наприкінці зустрічі студенти подякували представникам кафедри економічної кібернетики за змістовну розмову та здобутий новий досвід.
Олена Хлистун