
У період із середини лютого до кінця березня 2023 р., викладачі та викладачки кафедри журналістики факультету журналістики ЗНУ (ZNU, Zaporizhzhia National University) організували низку заходів, присвячених різним темам, пов’язаним із медіа: основам мобільної журналістики, ідентифікація та протидія фейкам, протидії кібербулінгу, безпеці користування соціальними мережами, основам створення авторського контенту та правилам підготовки й поширення новин.
Ось що говорять на факультеті про формат зустрічей-онлайн: «Обставини, які змушують нас залишатися вдома, не дозволяють персонально (очі в очі) подискутувати зі студентством на ту чи ту тему, обговорити нагальні питання, які заслуговують на увагу всіх. Схожий сценарій склався для викладачів/ок і в профорієнтаційному аспекті діяльності: дуже хотілося б зайти в класний кабінет, продемонструвати учням/еницям презентацію, отримати фідбек, «запалити» бажання до журналістики. Фактор війни, як і пандемії попередньо, вчергове змусив викладачів/ок факультету журналістики комунікувати з учнівством шкіл через екран девайсу. Та навіть за таких обстави ми продовжили діяти та розробили низку тренінгів із медіа для учнів/ениць».
Проєкт стартував 16 лютого, коли онлайн-захід «Мобільна журналістика» відбувся під керівництвом викладачки Тетяни Рогової. За словами коуча, під час заходу учасники/ці говорили про фактори, що свідчать про якісний блог (системність, серіальність, назва). Також вони навчились планувати роботу з урахуванням реалій і запитів аудиторії. Опанували прийоми, як стати краще ніж конкуренти в мобільній журналістиці. Вони ознайомились із базовими жанрами блогу, поговорили про принципову різницю між журналістом/кою та блогером/кою. Присутні взяли участь у грі «Правда чи вигадка», вгадували тематику блогу лише за його назвою.
Рівно за тиждень відбувся ще один освітній захід під керівництвом Віктора Костюка та Наталії Виговської. У фокусі їхньої уваги були фейки (у різних типах медіа), загрози, які несе їхнє розповсюдження. Викладачі/ки пояснювали відвідувачам/кам дистанційного заходу способи, за допомогою яких можливо верифікувати неправдиву інформацію. Йшлося про те, які дії вжити, щоб уникнути їхнього розповсюдження, про особливості здійснення факт-чекінгу. Не оминули увагою організатори/ки й можливість опанування матеріалу у формі інтерактиву: під час зустрічі відбулася гра, яка сприяла засвоєнню наданого контенту.
На початку березня «серію» тренінгів продовжили Юлія Любченко та Павло Мірошниченко, які провели майстер-клас на тему «Медіагігієна та мова ворожнечі». Подібні освітні зустрічі допомагають розвинути критичне мислення в школярів/ок, навчають медіагігієні, сприяють екологічній поведінці в соцмережах. Під час заняття викладачі/ки робили акцент на журналістській галузі, бажаючи подати якомога більше інформації про відповідну професію, знайомили учнів/ениць із медійним виробництвом, пропонували поради, як бути цікавими у своїх соціальних мережах.
9 березня, тренінг на тему «Безпека в інтернеті» провели Олена Усманова та Юрій Костюк. Учасникам/цям заходу розповіли про переваги й недоліки глобальної мережі, вказали на ті аспекти, які важливі під час використання соціальних платформ. Викладачі/ки звернули увагу аудиторії на той факт, що під час повномасштабного вторгенння кількість неправдивої інформації, що розповсюджується в соціальних мережах, зросла в декілька разів, порівнюючи з періодом до цього. Також учасникам/цям продемонстрували відеоролики за участю випускників/ць факультету, де вони давали поради й рекомендації щодо використання інтернету.
Наступний тренінг, який провели Людмила Чернявська й Алла Тернова, присвятили «Контенту нових медіа». На олайн-заході йшлося про створення аудіо- та візуального контенту. Учасники зустрічі розглянули питання формування матеріалу для соціальних медіа, обговорили, із чого складається розважальний контент. Окрім того, тренерки ознайомили з практичними навичками роботи з налаштуванням світла, прийомів запису відео для сторіс та рілс, обговорили роботу в кадрі.
Фінальним «акордом» у низці освітніх зустрічей викладачів/ок кафедри журналістики з учнями шкіл став майстер-клас від Мирослави Чабаненко на тему «Як правильно готувати і поширювати новини». Він охопив такий спектр питань:
а) Що таке правильно підготовлена новина?
б) Що таке правильно поширена новина?
в) У чому полягають критерії успішного інтерактивного спілкування?
г) Як розвивати в собі журналістське бачення подій?
Окрім того, викладчка розповіла про новітні тенденції в журналістиці: використання ШІ (штучного інтелекту), принципи кросмедійності та трансмедійності. Разом із нею учасники/ці майстер-класу проаналізували якість повідомлень на одній з офіційних сторінок в Instagram, обговорили плани щодо розвитку інших цифрових майданчиків.
Низка тренінгів, розроблена та реалізована викладачами/ками факультету журналістики для учнів/ениць шкіл, виявилась актуальною й успішною: відвідувачі/ки отримали корисні знання, перевірили власні вміння та удосконалили навички. Напевно, такі заходи корисні та важливі для обох сторін освітнього процесу, адже викладачам/кам варто розуміти коло інтересів, учнів/ениць, а дітям, своєю чергою, варто бачити орієнтири у вищій освіті, наочно переконатися у високому рівні професійних можливостей фахівців/чинь та дізнатися про способи донесення знань до аудиторії.
Слідкуйте за подіями вишу також на соцмережевих сторінках пресслужби ЗНУ:
https://www.facebook.com/pressluzhbaZNU
https://www.instagram.com/pressluzhbaznu/